Med en ældre herre lænende mod en tønde, havde restaurantkæden Cracker Barrels logo tilsyneladende stor betydning for dens aktionærer.

For efter lanceringen af et nyt logo mistede virksomheden flere hundrede millioner i markedsværdi, mens investorer løb skrigende bort, skriver CBS News.

Den amerikanske restaurant- og gavebutikskæde Cracker Barrels aktienedtur begyndte torsdag, kort tid efter de samme dag præsenterede deres nye logo.

Hvad der skulle have været en modernisering af den sydstatsinspirerede restaurants fremtoning, endte i at aktiekursen blev barberet med 7,2 procent.

Det nye – og kasserede – logo.
Det nye – og kasserede – logo. Foto: Cracker Barrel
Vis mere

Et tab der svarer til over 600 millioner kroner i markedsværdi.

Ifølge Cracker Barrels hjemmeside repræsenterer manden og tønden på det gamle logo 'Den gamle landbutiksoplevelse, hvor folk samledes og delte historier.'

Derfor har fjernelsen af manden og tønden fået flere konservative politiske kommentatorer til at kalde det nye design »woke«.

I en udtalelse til mediet sagde Cracker Barrel, at manden, der er afbildet i logoet, kendt som 'Onkel Herschel', fortsat vil være »i centrum i vores restauranter og på vores menu«.

Det gamle – og fremtidige – logo.
Det gamle – og fremtidige – logo. Foto: Cracker Barrel
Vis mere

»Vores værdier har ikke ændret sig, og Cracker Barrels hjerte og sjæl har ikke ændret sig,« sagde virksomheden.

Cracker Barrel blev grundlagt i 1969 og driver i dag næsten 660 restauranter over hele USA.