Tadej Pogacar var igen den stærkeste, da han nuppede sejren for snuden af Jonas Vingegaard på fredagens etape.
Danskeren fik begrænset tidstabet til fire bonussekunder på en afslutning, der ellers virkede skræddersyet til sloveneren.
»Der blev kørt hårdt tempo, og de to er åbenlyst de stærkeste. Der er Pogacar, og så er der Jonas. Ja, det var godt, at Jonas sad med, men det var også en spurt på 200 meter i modvind. Der taber man typisk ikke særlig meget,« siger B.T.s Tour de France-ekspert, Bjarne Riis.
Dagen blev afsluttet på stejle Mûr-de-Bretagne, hvor Pogacar åbnede en sen spurt og kørte først i mål – selvom man førhen har set ham angribe langt tidligere på den form for stigninger.
»Pogacar gik frem med sine folk, Wellens kørte et monstertempo. Alle syrede til, og derfor kom der ingen angreb. Jeg er ikke i tvivl om, at Pogacar var den stærkeste,« vurderer Bjarne Riis.
»For mig at se valgte han ikke at angribe, fordi han ville have Jonas til at gøre det først, og så ville han selv gå kontra. Det var klart og tydeligt.«
»Det var Jonas klar over, og han vidste også, at han ville få Pogacar i nakken, hvis han prøvede først. Derfor valgte han at gøre, som han gjorde, for så blev han nummer to og mistede trods alt kun de fire sekunder.«
»Der var meget kalkulation i det, og Jonas var egentlig snu nok og afventende. Selvfølgelig ville vi gerne se Vingegaard angribe, men det var også risikabelt, og for mig at se var det det mest fornuftige. Jonas havde risikeret at miste 10-15 sekunder på det, hvis han havde angrebet i bunden af Mûr-de-Bretagne.«
Med dagens sejr kørte Tadej Pogacar sig i den gule trøje, der nu sidder solidt plantet på hans UAE-skuldre.
Og netop fordi han lå bedre til i klassementet – allerede inden etapen – end Jonas Vingegaard, gik han ikke frem.
»Pogacar kunne selvfølgelig også have angrebet længere nede, men for mig at se er det ikke et svaghedstegn,« siger Bjarne Riis
»Han lod de andre tage initiativet. Det skal han ikke, når han fører. Det er sådan, man kører, når man har overhånden. Lad de andre angribe og så kør kontra, for så slår du formentlig et større hul.«
Du kan læse B.T.s dom fra etapen lige her.