Mandag kan hverken Jonas Vingegaard eller Tadej Pogacar gemme sig længere.
Med Tourens første bjerge, hele otte kategoriserede stigninger og 4.300 højdemeter, er der lagt op til den første manddomsprøve i danskerens terræn, som formentlig giver os en lang række svar.
Terrænet er det, hvor vores danske Tour-stjerne skal fælde Tadej Pogacar i håbet om endnu en Tour-triumf – men Visma-kaptajnen skal virkelig være varsom, mener B.T.s Tour de France-ekspert Bjarne Riis.
»Jeg er virkelig spændt på, hvordan de kører mandag, som bliver en lang og hård dag – om det bliver offensiv kørsel fra Visma, hvad jeg tror – og hvordan de gør det. Vi bliver nok klogere på styrkeforholdet mellem Visma og UAE,« forklarer han.
»Det er et spørgsmål om, Jonas tør, og hvor godt han føler sig. Men jeg ville passe på. Jeg er bange for, at han får Pogacar i nakken, hvis han angriber. Han ser ud til at være stærkt kørende lige nu.«
Allerede efter 11 kilometer rammer rytterne toppen af den første stigning, hvorfra der mangler over 150 kilometer inden mål på Le Mont-Dore puy de Sancy.
Med Vismas stor-offensive kørsel hidtil i Tour de France, er det fristende at tro, at holdet også lægger aggressivt fra land denne mandag.
Og ja, Pogacar og UAE skal da presses, forklarer Bjarne Riis. Men det skal gøres rigtigt.
»Personligt ville jeg være varsom. Teste UAE af, men uden at brænde det hele af og holde Jonas beskyttet. Se, hvad Pogacars hold kan uden Almeida (der udgik søndag, red.), sætte lidt pres på stigningerne og se, hvem der sidder der.«
»Jeg synes, at målet for Jonas skal være at følge Pogacar, medmindre han har kongeben. Jonas er nødt til at være lidt tålmodig, køre klogt. Mit bud er, at de to hold er meget lige.«
I sidste ende er det rytternes ben og kløgt, der afgør, hvem der kan smile på vej i seng mandag aften.
Men det strategiske slag skal også slås i sportsdirektørernes biler.
Og ifølge Bjarne Riis bliver særligt én Visma-rytter et kardinalpunkt for Jonas Vingegaard på etapen.
»Matteo Jorgenson skal være aggressiv. Mega aggressiv. Det er ham, der skal teste UAE og Pogacar,« lyder det fra den tidligere holdejer, rytter og sportsdirektør, inden han udlægger den samlede plan for Vingegaards hold.
»Hvis jeg var Visma, ville jeg sende en af deres stærke ryttere ud foran i udbruddet. Det kunne være Tiesj Benoot. I et udbrud, der får nogle minutter. Når de har det, skal Visma sætte et hårdt tempo i feltet, lave en udskilning og se, hvor mange UAE-ryttere, de kan komme af med. Og så skal de sende Jorgenson afsted.«
»Jeg synes, de skal prøve at risikere lidt udefra. Og så skal Jonas bare køre afventende. Det kunne være en måde at gribe det an på.«
I praksis er en plan altid sværere at udrulle, og Bjarne Riis tror næppe, at Tadej Pogacar og UAE-mandskabet giver Matteo Jorgenson, der ligger nummer fem i det samlede klassement, lov til at stikke af.
»Pogacar er jo heller ikke dum. Han ved, at det er et scenario, og derfor vil UAE nok ikke lade Jorgenson køre, men lade ham stege.«
Samtidig er der en ubekendt i resten af feltets måde at gribe løbet an på, der kan få indflydelse på de to storholds taktikker.
»Det hele afhænger også af, hvor aggressivt feltet kører. Det kan sagtens være, at udbruddet først får lov at køre efter 55 kilometer, og indtil da vil det bare gælde om at følge med,« vurderer Bjarne Riis.
Han forventer desuden, at rytterne går ekstra dybt, da der venter en hviledag tirsdag.
Du kan selvsagt følge mandagens drama i bjergene på bt.dk.