Mads Pedersens Vuelta a España er slet ikke i nærheden af at måle sig med det italienske triumftog, danskeren havde under Giroen.

Med et solidt hold i ryggen moste Mads P. alle konkurrenter med fire etapesejre, en samlet pointtrøje og endda også førertrøjen undervejs.

Nu er virkeligheden dog en helt anden. Tre oplagte etaper er glippet med Lidl-Treks nye og uprøvede sprintertog, der slet ikke har virket i synk, når det har handlet om at sætte den danske kaptajn op i spurterne.

»Det er dårligt af Trek, og jeg synes ikke, det er okay,« siger B.T.s Vuelta-ekspert Bjarne Riis om det faktum, at storholdet møder op med et helt utrænet setup omkring Mads Pedersens spurter.

Mads Pedersen (th.) blev skuffende slået på tredje etape, der blev vundet af David Gaudu for næsen af manden fra Tølløse.
Mads Pedersen (th.) blev skuffende slået på tredje etape, der blev vundet af David Gaudu for næsen af manden fra Tølløse. Foto: Marco Bertorello/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Det er lidt det samme, som når vi kritiserer Visma til Tour de France. Når de kører i højre og venstre uden at fokusere på Vingegaard. For mig at se er der ingen forskel.«

Ifølge Bjarne Riis ligger Lidl-Treks helt store Vuelta-hovedpine i fasen, hvor der er cirka to kilometer til mål og indtil 500 meter før stregen.

Her har en anden dansker på holdet – Søren Kragh Andersen – blandt andet haft til opgave at aflevere Mads Pedersen perfekt. Men det er ikke lykkedes hidtil.

»Måske han lige skal køres ind og finde rytmen. Han har ikke erfaring med den opgave som sådan, men han er typen, der gerne vil ofre sig,« siger Bjarne Riis – der også peger på, at Lidls grønne superman selv lavede en fejl på den seneste sprinteretape, i tirsdags.

»Mads mangler et leadout, men i og med han ikke har det, så skal han sidde på Philipsens hjul. Han kejter lidt rundt selv.«

Den tidligere verdensmester har selv erklæret til TV 2, at han godt kan ærgre sig over, at nogle af hans vanlige bodyguards i spurten – Ryan Gibbons og Alex Kirsch – ikke kører løbet i Spanien. Den del er ikke op til ham, fortæller han.

Men af forskellige årsager skifter de væk fra Lidl-Trek i 2026, og det er grunden til, at de ikke er med.

»Der er et eller andet, jeg ikke forstår i forhold til så stor en rytter, som Mads er. At de ikke er i stand til at prioritere ham noget bedre,« fastslår Bjarne Riis, der ikke kan gennemskue beslutningerne omkring danskeren.

Bjarne Riis er uforstående over for prioriteringen på Lidl-Trek.
Bjarne Riis er uforstående over for prioriteringen på Lidl-Trek. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

»Et eller andet misser for mig. Se på, hvad manden vinder i løbet af en sæson. Han kan vinde klassikere, kører top 5 nærmest hver gang, han vinder tons af etaper og trøjer i grand tours.«

»Han vinder små etapeløb en masse, han kan blive verdensmester. Der er så mange ting, han er god til. I forhold til hans power – og den indflydelse, han også må have på holdet – så forstår jeg virkelig ikke, at de ikke prioriterer bedre.«

»Jeg er både spændt på, hvad de gør på den korte bane i Vueltaen, hvor de er nødt til at reorganisere sig og få det bedste ud af det, hvis han skal vinde en etape.«

»Noget andet er på sigt. Hvem køber de ind til næste år, og hvordan deler de løbene mellem deres to stjerner, Milan og Mads P., for eksempel til Touren?« 

Der er 14 etaper tilbage af Vuelta a España.

Og Bjarne Riis er ikke i tvivl om, at den 29-årige dansker i grønt nok skal få sig en etapesejr.