DRs cykelekspert Brian Nygaard og Eurosport-ekspert Brian Holm sender verbale lussinger mod hinanden. Den ene kalder den anden cykelsportens svar på Jan Grarup - den anden svarer igen ved at kalde sin modpart mere nærtagende end en smølf.
Cykelsporten har altid vakt store følelser, og nu er to af dansk cykelsports fremmeste stemmer røget i totterne på hinanden.
I det ene ringhjørne findes Brian Nygaard, tidligere pressechef på Bjarne Riis' cykelhold og Team Sky, direktør for Leopard-Trek og i dag skribent for Weekendavisen og cykelekspert for DR. I det andet har vi Brian Holm, mange-årig professionel cykelrytter og sportsdirektør og i dag cykelekspert hos Eurosport og i podcasten Cafe Eddy samt byrådsmedlem (K) på Frederiksberg.
Starten på infighten skal findes, da Nygaard i en podcast sagde, at han ser den dobbelte Tour de France-vinder Jonas Vingegaard som en sekundær figur i Pogacar-æraen.
»Det er jo respektløst. Det er tæt på at være dumt, hvordan han finder på at sige sådan noget. Vinder han ikke i 2023 med syv minutter ned til Pogacar - skulle Pogacar have trukket sig der? Nygaard har jo aldrig cyklet, jeg tror ikke, han forstår cyklingen. Han forstår ikke, at cykelryttere altid tror på, at de kan vinde,« udtalte Holm i podcasten Cafe Eddy og kaldte derpå Nygaards udsagn for noget værre sludder.
Den kommentar faldt Nygaard for brystet.
»Cykelsportens svar på Jan Grarup (Brian Holm) udtaler i sin podcast (tror den hedder Jurassic Park), at jeg ikke ved en skid om cykelsport, fordi jeg ikke selv har cyklet. Må alligevel være underligt for hans faste makker i jakkesættet, der ikke engang har arbejdet i sporten,« skriver Nygaard på X og henviser til værten Bastian Emil Goldschmidt, der også kommenterer cykling på Eurosport.
Brian Holm kalder Nygaard 'mere nærtagende end en smølf'.
»Jeg har åbenbart ramt et meget ømt punkt uden at vide det.«
Nygaard uddyber sin sammenligning med fotografen Jan Grarup, der i disse dage er i fokus på grund af en meget lyttet podcast, hvor hans arbejde i krigszonerne bliver kraftigt kritiseret. Ifølge Nygaard er det nok mere de tos fremtoning, der minder om hinanden.
»Denim, macho-smykker, jeg var der selv, alle andre er tøsedrenge, min tidsalder var den hårdeste etc.,« skriver han på X.
Spørger man Holm, så køber han macho-delen.
»Jeg er da i hvert fald mere macho end Brian Nygaard, men selv min mor er mere macho end Brian Nygaard,« siger han til B.T.
Holm holder fast i sin vurdering af, at Nygaards udtalelse om Vingegaard var respektløs, men mener dog, at han forsvarer Nygaard ved at sige, at han aldrig har kørt selv.
»Hvor er problemet? Jeg hjælper ham. Hvis du har siddet på en racercykel, så ville man da aldrig sige, at en, der bliver nr. to i Tour de France, er sekundær. Hvad er alle vi andre så? Nulboner?«
Nygaards pointe er så: Må man kun mene noget om cykelløbet, hvis man selv har kørt?
»Det har jeg sgu da aldrig sagt. Bastian Emil har da heller aldrig cyklet, men der er da forskel på at være kommentator og ekspert.«
»Der er vel forskel på, om du ved, hvor meget luft du lukker ud af dækkene, hvis vejene er glatte, eller om du har kørt en Tour-etape med bøjet ribben. Det ved du kun, hvis du har prøvet det.«
»Jeg har da ikke sagt, at hverken Bastian Emil eller Brian Nygaard ikke må mene noget,« siger han og understreger, at han selv ikke ved noget om slotte og digte og derfor holder sig fra den del i cykeldækningen.
»Hvis det bliver teknisk eller taktisk, så ved Bastian Emil - når vi kommenterer - at det skal han ikke blande sig. Der er en grund til, at man er ekspert.«
Brian Nygaards replik til denne del må man vente på, skriver han til B.T.
»Jeg sidder og skriver en kommentar til Weekendavisen om hvorfor, jeg mener, at han tager fejl. Og om, hvorfor ex-ryttere ikke skal have monopol på at mene noget om sporten. Ligesom det gælder i alle mulige andre sammenhænge, nemlig at ordet bør være frit og uafhængigt. Det er det, jeg har tænkt mig at bidrage med - og ikke andet.«
Brian Holm håber dog, at Nygaard vil tage imod hans invitation til at være med i en udsendelse og diskutere videre.
»Det er fantastisk reklame for vores podcast, at folk kan blive så vrede over ingenting.«