Ikke et, ikke to og heller ikke tre, men hele 19 forskellige hakket oksekød-produkter kan man lige nu finde hos Danmarks største dagligvarebutik, Bilka. 

Det sker, fordi Salling Group, som ejer Bilka, sammen med andre i den danske dagligvarehandel står overfor en udfordring. En stor udfordring.

»Vi kigger helt sikkert mere på pris, end vi normalt gør,« lyder det fra detailekspert Per Østergaard Jacobsen.

Det tilskriver Jacobsen, der er ekstern lektor på CBS, stigende priser, lavere tillid til økonomien blandt forbrugerne og en generel usikkerhed i verden.

Derfor har detailhandlen sat ind med en masse nye produkter, når prisen ryger op, som man netop nu ser det på oksekød.

»Det er faktisk ret spændende, at man forsøger sig med noget nyt,« siger Per Østergaard Jacobsen.

Han påpeger anbefalingen om mindre rødt kød som en anden ting, dagligvarehandlen også har fokus på. Så stigende priser og et bæredygtighedshensyn, driver dem til at finde på nye løsninger.

Hos Bilka kan man få hakket oksekød med tilsat ærteprotein, med hakket kyllingekød, med forskellige fedtprocenter, konventionel og økologisk, samt i pakker med størrelse fra 350 gram til 580 gram og helt op til 1600 gram.

Det kan vel være meget svært for forbrugeren at finde rundt i priser, når der er så mange størrelser, udgaver og med overlappende fedtproducenter?

»Det er helt sikkert, at der er kunder, der vil finde det uoverskueligt og komplekst. Og derfor er det også vigtigt for dagligvarehandlen, at de er ekstra gode til at skilte og skrive tydeligt, hvad folk får.«

Hvad risikerer de ved at gå ind og lave så mange udgaver og pille ved, hvad man kan kalde et kerneprodukt?

»Der er en chance for, de rammer rigtigt med de nye ting, de prøver, men det er klart, der er også en risiko for, de rammer ved siden af,« siger Per Østergaard Jacobsen og uddyber:

»Der er en stor fragmentering lige nu, mellem nysgerrige kunder som hilser billigere og mere klimavenlige tiltag velkommen, og så dem, der synes, dagligvarehandlen ikke skal gå ind og pille ved deres oksekødpakker.«

B.T. har forsøgt at få et interview med en repræsentant fra Salling Group om deres fokus på hakket oksekød som produkt.

De er vendt tilbage med et skriftligt svar.

»De nye blandinger er kommet i kølerne for at opfylde nogle af de ønsker, som vores kunder har. Dels at finde et lidt mere prisvenligt alternativ til det rene oksekød og i højere grad at kunne leve mere efter kostrådene, der blandt andet anbefaler at spise flere bælgfrugter og mere lyst kød fremfor rødt,« udtaler pressekonsulent Christoffer Green Sørensen i en mail.

Hos dagligvaregiganten erkender man, at de har sænket mængden af oksekød i deres pakker fra 500 gram til 400 gram. Det er for at give forbrugeren en mere spiselige pris, lyder det.

»Vi har længe haft mindre kødpakker i vores butikker, men som spot og ikke fast sortiment,« lyder det fra presserådgiver Christoffer Green Sørensen.

»De mindre pakker blev introduceret fast for et par måneder siden for at tilbyde vores kunder et lavere prispunkt, hvor mængde og pris naturligvis følges ad.«

B.T. har netop lavet en gennemgang af de danske dagligvarekæders priser, som viser, at Føtex og Bilka var de to kæder med dyrest 8-12 % hakket oksekød, som du kan læse mere om her.