Det tyske forbrugertilsyn trækker producenten af Milka-chokolade i retten

Anledningen er, at der er blevet for lidt chokolade i pakkerne. Det skriver Berlingske.

Ligesom mange andre produkter har også Milka-chokolade været udsat for såkaldt ‘shrinkflation’ – altså at pakken ser lige så stor ud som før, men at der er mindre chokolade i, samtidig med at prisen ikke er faldet.

Tværtimod.

»Mange forbrugere har i årevis købt Milka-chokoladen i den velkendte pakning og går ud fra, at mængden ikke har forandret sig. Men de bliver snydt, fordi mange varianter kun indeholder 90 gram til samme eller endda højere pris,« siger Armin Valet, der er levnedsmiddelekspert i forbrugertilsynet, til det tyske Der Spiegel.

Mens der i dag er 10 gram mindre chokolade i Milka pakkerne, er prisen steget fra 1,49 til 1,99 euro. Men Milka-produkterne er bare ét eksempel. 

Ifølge det tyske forbrugertilsyn er over 1.000 produkter blevet mindre, men ikke billigere, de seneste år. 

Den praksis vil forbrugertilsynet nu have efterprøvet og derfor har de sat fødevaregiganten Mondelez stævne i landsretten i Bremen.

Udover Milka producerer firmaet blandt andet også Toblerone-chokolade.

Mondelez forklarer, at det er de stigende chokoladepriser, der har tvunget firmaet til at hæve prisen og sænke chokoladeindholdet i pakkerne. 

I øvrigt forsvarer de sig med, at det fremgår af emballagen, at der er mindre i pakkerne.

Men den forklaring er forbrugertilsynet altså ikke tilfreds med.