En farvestrålende dåse med en »barnligt udseende figur i japansk manga-tegneseriestil« er blevet trukket tilbage.
Der var nemlig ét problem.
Dåsen, der appellerede til børn, indeholdt cocktailen 'Rhubarb Crush' med 6,5 procent alkohol.
Det skriver Alkoholreklamenævnet i en pressemeddelelse.
Dermed var dåsens emballage i strid med nævnets retningslinjer, hvorfor producenten Mikropolis straks måtte trække den tilbage.
Det var i april, at nævnet modtog klagen over dåse-cocktailen.
Alkoholreklamenævnet skriver:
'Hverken brugen af farverig emballage eller af animerede figurer er i sig selv i strid med retningslinjerne for markedsføring af alkohol. Men ud fra en helhedsvurdering er det nævnets vurdering, at den animerede figur med barnlige træk i kombination med farvevalget giver et samlet indtryk, som appellerer specielt til børn og unge.'
Mikropolis lagde i sit høringssvar vægt på, at manga er en udbredt kunstnerisk stil, som i høj grad også dyrkes af voksne, og at figuren på dåsen ikke har nogen forbindelse til kendte tegneserier, legetøjsfigurer eller animationsfilm, der appellerer til børn og unge.
'Rhubarb Crush' er en færdigblandet cocktail med vodka, citron, vanilje og rabarber.