De har gjort det før, og gør det igen.

I Netto vil man hjælpe hårdt ramte danskere på vej ved at sænke prisen på fem eftertragtede varer, men ekspert mener, de kan have skudt sig selv i foden.

»Deres håb er jo, at den manglende indtjening, de får på de nedsatte priser, betaler sig ved, at de får flere kunder i butikkerne.«

Sådan lyder det fra dagligvareekspert Bruno Christensen. Han har årtiers erfaring netop fra samme branche. Han mener, at Nettos nye priskampagne godt kan ende med at koste dem.

»Men jeg kan godt tvivle på, om de lykkes. Om de når deres mål. Om de kan øge omsætningen nok til, at det ikke kan mærkes på bundlinjen. Det ved jeg ikke.«

I kampagnen 'Livet er dyrt' sænker Netto prisen på hakket oksekød 15 til 18 procents fedt samt deres egen kaffe, mørke chokolade, friske mozzarella og smørbare produkt. Eksempelvis oksekødet ligger med sine 45 kroner 10 kroner under Rema 1000s nuværende pris.

Tidligere har Salling Group, der ejer Netto, Føtex og Bilka, på tværs af kæderne startet en priskrig og sat varerne ned på over 100 varer for at påvirke markedet.

Denne kampagne er mindre, og den må heller ikke blive lige så dyr for dagligvaregiganten. Det har Nettos direktør, Braw Bakir tidligere indrømmet overfor B.T.

»Den her kampagne vil koste os nogle millioner. Så ærlig snak, det bliver for dyrt, da det 100 procent er finansieret af egen lomme. Vi er en virksomhed som enhver anden, og vi skal også tjene penge,« siger Braw Bakir og fortsætter:

»Sidste gang kostede det os mange penge, så det kan vi ikke igen. I denne omgang har vi til gengæld valgt varer, som er megaattraktive.«

Bruno Christensen mener dog til gengæld, at det godt kan ende med at koste kæden, selvom man fra Nettos side beretter om stor interesse for kampagnen.

Der, hvor han dog ikke er i tvivl om, at kampagnen er en stor succes, er i signalværdien til kunderne.

»Forbrugerne vil lægge mærke til, at her er der nogen, der forsøger at gøre noget for os,« siger Brouno Christensen.

»Der vil være kunder, som tænker, det mest er et reklamestunt, men flertallet vil tage imod alle prisnedsættelser med kyshånd.«

Kampagnen kører frem til nytår i alle Nettos butikker. Netto har ikke oplyst førpriserne, men du kan se priserne i kampagnen her: