Lidl har indført et nyt scan selv-system, som er blevet udrullet i 28 af de danske butikker.
Et system flere kunder, som B.T. har talt med, er svært utilfredse med. De oplever nemlig at blive presset væk fra den almindelige kasse.
»Det er altid god latin ikke at opdrage på kunderne, men tilpasse sig de ønsker, kunderne har,« siger Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel og har årtiers erfaring fra dagligvarehandlen.
Flere Lidl-kunder fortæller til B.T., at de - når de har spurgt om almindelig betjening - har fået at vide, at de skal betale i scan selv-kassen.
Hos Lidl har man ellers understreget, at det ikke er meningen , at scan selv skal være den primære betjeningsform. Valget skal være helt op til kunden selv og det skal derfor være muligt at tilkalde hjælp til den normale kasse.
»Scan-selv er ikke for alle. Derfor tilbyder vi også både bemandede kasser og scan-selv, så kunderne har mulighed for at vælge den mulighed, de ønsker,« lød det tidligere fra pressechef i Lidl, Thomas Sejr.
Det er dog også sikkert, at når en så stor kæde som Lidl indfører scan selv-løsninger og prioriterer det stort, så er de løsninger kommet for at blive. Sådan lyder det fra Bruno Christensen.
»Når en af de allerstørste dagligvarekæder har taget nogle beslutninger for fremtiden, ændrer de ikke sådan lige de ting igen,« siger Bruno Christensen.
»Den danske ledelse er dog stadig nødt til at tage reaktionen fra kunderne alvorligt. Det handler om, at de skal kommunikere godt ud til kunderne.«
Budskabet, det ifølge Bruno Christensen er vigtigt at få videre til kunderne, er, hvad scan selv-kasserne kan.
»De har en opgave i at få kunderne til at forstå, hvorfor scan selv er til gavn,« siger han og uddyber, at det jo blandt andet kan betyde effektivitet og derfor lavere priser på fødevarerne.
Men det lugter af dårlig service og kundepleje, når kunderne ikke kan komme til betjeningskassen.
Hos Lidl Danmark ønsker man ikke at kommentere på Bruno Christensens udmelding. Lidl understreger dog igen i et skriftligt svar til B.T., at scan selv-kassen i de 28 butikker skal ses som en mulighed for de kunder, der ønsker den.