250 kroner.
Sådan skulle Isabella Svanholms samlede madbudget se ud, når hun efter en uge gjorde status. Men det gjorde det ikke, og det er kød blandt andet en stor del af grunden til.
23-årige Isabella Svanholm har ligesom rigtig mange af hendes jævnaldrende skåret voldsomt ned på kødet, så hendes madbudget kan hænge sammen.
»Derfor tænkte jeg, at jeg ville prøve at se, om jeg selv kunne lave en video, hvor jeg skulle leve for 250 kroner på en uge,« siger hun, da B.T. taler med hende.
Isabella Svanholm arbejder ved siden af sit studie på mediet Kalas, som er et medie til Generation Z, der hører under Nordjyske Medier. Det var for dem, hun filmede sin udfordring med de 250 kroners madbudget, hvor kødpris blandt andet gjorde det svært.
Hos B.T. har vi sat massivt fokus på fødevarepriserne igennem en længere periode. For hvor forbrugerprisindekset er steget med 15,3 procent siden april 2021, er prisindekset for fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer i samme periode steget med hele 30,4 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.
Blandt andet kødet er en af de fødevarer, som i særdeleshed er stukket af prismæssigt. I april 2021 kunne man hos Bilka og Rema 1000 eksempelvis købe 500 gram hakket oksekød med 8-12 procent fedt til 29,95 kroner.
I dag koster samme pakke 71,18 kroner i de to dagligvarebutikker, hvilket svarer til en prisstigning på 137,70 procent. Det rammer unges økonomi hårdt.
Det er en del af grunden til, at Kalas' video med Isabella Svanholms udfordring fik rigtig stor opmærksomhed. Det mener Isabella Svanholm i hvert fald. Hun fortæller:
»Vi er jo et medie af unge for unge, og det her er noget, der ligger mange, jeg kender, rigtig meget på sinde,« siger hun, men hun blev alligevel overrasket, da videoen kom ud.
»Den fik bare ekstra mange visninger, og vi fik også mange flere nye følgere.«
En af de ting, hun gør i videoen, er at lave lasagne til flere dage. Og det er der en pointe i.
»Hvis man endelig som studerende køber kød, er det som regel hakket kød. Så kan man spæde det op med grøntsager og få det til at række,« siger Isabella Svanholm
Ligesom Hannah Engmose Johansen, som B.T. ligeledes har talt med, oplever Isabella Svanholm, at langt størstedelen af de, unge hun kender, har skåret markant ned på kødet på grund af økonomi.
Tal fra Coop Analyse fra starten af året, viser ligeledes, at 42 procent af de 18- til 34-årige er dem, der troner, når det kommer til at have kødfrie dage. Hele 42 procent siger, de har mindst en dag om ugen, de helt undgår kød.
»Bare på de fire år, jeg har boet ude, er det også blevet markant dyrere at købe ind,« slår Isabella Svanholm fast.
Og hvad udfordringen angår, klarede Isabella det ikke helt til 250 kroner, som man kan se i del to på Kalas' sociale mediekonti.
»Jeg gik 150 kroner over. Jeg føler, det kan være virkelig svært at holde sig til så stramt et budget, hvis man ikke vil leve af kopnudler og havregryn,« siger hun.
Sådan lyder det fra Svanholm, som afslutningsvist fortæller, hun på tidspunktet for udfordringen havde to studiejobs for at få det til at løbe rundt.
Du kan læse eksperternes bud på, hvorfor oksekødet er blevet så dyrt, her.