Jacob Hagerup er et godt eksempel på danskere, som de er flest. Vi er en nation, der jager tilbud som aldrig før.
Og det er der en helt særlig grund til.
»Jeg synes jo, det er chokerende.«
Sådan siger Jacob Hagerup om det at købe varer til fuld pris. Det gør han nemlig helst ikke. Han handler ind på en helt anden måde nu.
»Når jeg pludselig er tvunget til at købe et af børnenes yndlingsyoghurt til 22 kroner i stedet for de 12 kroner, jeg normalt kan finde det til, så er det jo helt vildt.«
For på trods af Jacob Hagerup går rigtig meget op i dagligvarepriser, tager han efterhånden slet ikke normalprisen i betragtning.
Nu tager han kun tilbud i betragtning. Det er den nye normalpris for ham. Det er dem, han sammenligner, når han går ud og handler.
»Min bedre halvdel siger, at jeg kun er blevet værre, hvad angår at jagte tilbud. Jeg bruger meget tid på det.«
B.T. har tidligere talt med Jacob Hagerup, da han fortalte om at købe ind af flæskestege til jul, hvor de er sat voldsomt ned.
Dengang lod han sig lokke af sidste udsalgstilbud, men var altså ikke tilbudsjæger i samme grad som nu.
»Det er virkelig blevet intensiveret, nu hvor priserne stiger så meget.«
Nu bygger han lagrer op med de varer, som de altid spiser i familien.
Især af de dyrere mærkevarer som Beauvais ketchup og Rynkeby saft. Og dermed fungerer Jacob Hagerup som et billede på en stor gennemgribende tendens.
Både folk fra branchen, forskellige tilbudssider og eksperter siger det samme. Tilbudsjagten bliver mere og mere intens iblandt danskerne.
Hos eTilbudsavis, som er en hjemmeside, hvor folk kan sammenligne fødevarepriser i tilbudsaviserne, tegner der sig et klart billede.
»Vi har både flere brugere, men også flere søgninger,« siger Claus Nykjær, der er analysechef hos Tjek, der står bag eTilbudsavis.
Siden samme dag sidste år er de steget med 5,4 procent brugere.
Derudover er søgninger, der bliver lavet på siden, steget med 8,9 procent.
»Der er to ting i det. Det handler dels om, at kunderne virkelig oplever, det er dyrt at handle og derfor prøver at finde gode priser. Og så er der et ekstremt kampagnetryk fra butikkerne, der har brug for at lokke kunder til,« siger Claus Nykjær videre.
»Der er næsten ikke den varer, du ikke kan finde på tilbud i en af kæderne. Det handler om, at en købmand til alle tider gerne vil vinde kampen om indkøbsturen.«
Det gør de med et stærkt fokus på pris, lyder det. For kunderne oplever, at fødevarer er steget voldsomt i pris.
Noget, tal fra Danmarks Statistik bekræfter.
Siden april 2021 er de generelle forbrugerpriser steget med 17 procent, mens det er en helt anden og meget voldsommere sag med fødevarepriserne.
Der kan man nemlig frem til de senest opgjorte tal se, at fødevarer er steget 33,5 procent.
Derfor er der også ofte rækker med fødevarer i Jacob Hagerups skuffer, for i et hus med to teenager og to voksne løber købmandsregningen op.
De forsøger at holde sig til 5.500 kroner om måneden, men lykkes ikke altid.
»Jeg har ændret mine indkøbsvaner markant. Jeg køber gerne tyve liter saft på tilbud , og så udgør oksekød efterhånden en forsvindende lille del af vores måltider,« slutter han.