»Nogle skal jo tale højt om det her.«

Jens Aage Jensen er frustreret, hver gang han handler dagligvarer. Han mener, at kunder bliver snydt i hobetal.

Han oplever, at leverandører og dagligvareforhandlere sniger prisstigninger ind på gængse produkter.

»Her på det sidste har man set det meget med pålægssalater. Engang vejede de 200 gram, så blev de sænket til 175 gram, så til 150 gram, og nu kan man finde dem helt ned til 120 gram,« siger kunden og fortsætter:

»Prisen gør de dog ingenting ved. Den forbliver det samme.«

Det, som Jens Aage Hansen bliver frustreret over, er det såkaldte shrinkflation. Altså når mængden i pakkerne bliver mindre, men varen stadig koster det samme. En måde at øge priserne på. Det er en lyssky måde at drive forretning på, siger Jens Aage Jensen.

»Hver gang jeg er ude at handle og kigger, er der varer, der er blevet mindre. Det irriterer mig grusomt. Der er mange, der bliver snydt.«

Hvad hvis virksomhederne oplever, at kunderne simpelthen ikke vil betale en højere pris for varerne. Er det så ikke okay, de i stedet sænker mængden?

»Jo, det er ok. Men ingen af virksomhederne reklamerer med, at prisen så reelt er steget,« siger Jens Aage Jensen.

Han siger, at det burde være praksis, at det stod klart og tydeligt, når der er skåret i størrelse, men ikke i pris.

På listen over varer, han har oplevet er skrumpet, er blandt andet is, pålægssalater, kødpålæg, frosne forårsruller samt hakket kød.

Sidste vare er Jens Aage Jensen dog ikke så træt af. Her har han oplevet, der i større stil er kommunikeret ud til forbrugerne.

»Der har været mere kommunikation i forhold til, at pakkerne med hakke kød i flere tilfælde er sænket fra 500 til 400 gram.«

Dagligvareekspert Bruno Christensen siger, at de i butikkerne oplever at ramme et loft for, hvor meget kunderne vil give for varerne. Så er der kun tilbage at skrue på mængden, hvis de ikke vil tage af deres overskud. Han uddyber om eksempelvis oksekødet:

»Oksekødet stiger i pris lige nu, og det er et meget volatilt marked. Så dagligvarekæderne når et prispunkt, hvor kunderne står af. Så skærer man i stedet i mængden.«

Nu håber kunde Jens Aage Jensen, at det bliver kutyme at skilte med, når der er mindre indhold i pakkerne.