Der er ingen tvivl om, at der er vildt mange penge at spare for kunderne, hvis de vælger butikkernes egne varer frem for de dyre mærkevarer.

B.T. har været rundt med indkøbskurven for at vise lige præcis, hvor voldsom forskellen er. Flere eksempler giver en procentvis stigning på over 100 procent, som du kan se på listen med nogle af danskernes yndlingsvarer herunder.

»Når forskellen er så voldsom, som du siger her, så vil kunderne i mange tilfælde vælge det, man kalder private label.«

Sådan lyder vurderingen fra dagligvareekspert Bruno Christensen, som har årtiers erfaring fra detailhandlen. Han får præsenteret nogle af de fund, B.T. har gjort, som du finder nederst i artiklen.

Og det er voldsomt. B.T. har fundet priserne på  både butikkernes egne mærker, som er kendt som private labels, og så mærkevarer, og ved blandt andet cornflakes er forskellen virkelig voldsom.

Priserne er hentet hos de fire discountkæder Lidl, Netto, 365 discount og Rema 1000, og så har vi regnet et gennemsnit ud for de indsamlede priser på egne mærker og mærkevarernes i butikkerne.

Og på cornflakes er besparelsen fra butikkernes egne mærker op til den kendte Kellog's altså en stigning i pris på over 244 procent.

»Det ærgrer mærkevareproducenterne, at forskellen er så stor. Det går ud over salget, når den er så markant,« siger Bruno Christensen.

Han forklarer, at salget af kædernes egne mærker er steget i takt med, at fødevarepriserne er steget. Alligevel har mærkevarerne stadig en vigtig plads at udfylde i butikkerne.

»Det er stadig vigtigt med mærkevarer. De har en kvalitet, som kunderne efterspørger,« siger Bruno Christensen.

Alligevel kan man også sagtens få god kvalitet med butikkernes egne mærker. Der er nemlig forskel på dem også. B.T. har taget udgangspunkt i de billigste, men der er også andre typer egne mærker.

»Der er tre klasser af egne mærker. Der er den helt billige, så er der en, der har lidt bedre kvalitet, og den sidste udgave kan i visse tilfælde faktisk overstige mærkevarerne i kvalitet,« siger Bruno Christensen.

Der er sket et lille tilbagesving af kunder, der vælger mærkevarer igen, men mærkevareproducenterne skal følge nøje med, for ikke at blive overhalet i pris, lyder det fra ham.
Se tre eksempler på procentvis forskel samt hele gennemgangen af sammenligningen nederst her: