Radio 24syv bliver en realitet. EU har sagt god for radiokanalen, og Radio- og Pressenævnet har offentliggjort, at Berlingske Media sammen med PeopleGroup får sendetilladelsen til den fjerde landsdækkende radiokanal.

å er det faldet på plads: Berlingske Media og PeopleGroup skal lave Danmarks nye landsdækkende radiokanal.

Radio- og TV-nævnet er kommet med den endelige afgørelse, efter EU havde givet grønt lys, og det er nu afgjort, at BerlingskePeople, som samarbejdet kaldes, har fået sendetilladelsen til FM4-båndet.

Snart kan radiolyttere i hele landet stille ind på den ny Radio 24syv.

- Det er virkelig en stor og historisk dag for os. Det er en kæmpe udfordring, der ligger foran os, og vi takker for den tillid, som Radio- og tv-nævnet har vist os, siger Koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Radio Møller, som kanalen har været kaldt i folkemunde, opkaldt efter kulturminister Per Stig (K), vil give lytterne nyheder, kulturstof, aktuelle emner, satire, sport og musik.

FM4-kanalen blev oprettet i forbindelse med medieforliget sidste år. Den skal være en konkurrent til Danmarks Radios P1 og vil få omkring 100 millioner licenskroner til at lave kvalitetsprogrammer for om året.

Allerede for tre uger siden afslørede koncernen en bid af programkonceptet for Radio 24syv, hvor det fremgik, at der vil komme »nyheder som omdrejningspunkt og livsnerve«, og i nyhedsprogrammerne vil der være »tid til uddybning« og »tid til fordybelse og samtale«.

- Vi vil gerne lave radio for dem, der er for gamle til P3, for unge til P4 og for moderne til P1. Vi forventer at tage lyttere både fra P3, P4 og P1, sagde koncerndirektør Lisbeth Knudsen om programkonceptet.

For meget kopi?

Men kritikere mener, at Radio 24syv er en blegnet efterligning af Danmarks Radios P1, som forsøger at ramme samme brede målgruppe ligesom DR’s P4, men som, når det kommer til stykket, vil fange en lille del af den potentielle lytterskare.

Lisbeth Knudsen er klar over, at det bliver en stor opgave at løfte for koncernen, men hun er fortrøstningsfuld.

- Vi glæder os til at komme i gang, men er også fuldstændige klare over, at der ligger en enorm udfordring forude. Til gengæld har vi gjort vores forarbejde så godt og detaljeret, at det bare er om at komme i gang. Vi fornemmer allerede en stor positiv forhåndsinteresse for radiokanalen hos en masse kreative mennesker, som gerne vil være med på at starte noget nyt og kaste sig ud i at skabe et alternativ til DR’s mange kanaler, siger Lisbeth Knudsen.

Forløbet omkring udbydelsen af den nye licensfinansierede radiokanal har også været udskældt.

Politikere og medier har kritiseret, at der har været stillet for høje og omfattende krav til, hvad den nye radiokanal skal indeholde, og hvordan den skal styres.

Det var grunden til, at JP/Politikens Hus sammen med TV 2 tilbagetrak deres bud på den nye licensfinansierede kanal.

Og da Berlingske Media sammen med PeopleGroup var de eneste til at byde på kanalen, mente Socialdemokraterne, at udbydelsesrunden skulle gå helt om.

Men EU har godkendt forløbet og meldt, at den nye radiokanal vil forbedre konkurrencen blandt danske radiokanaler. I dag har koncernen så endeligt fået lov til at lave Radio 24syv.