Radiovært og tidligere DR-profil Thomas Skov erkender nu, at han har begået en brøler på Instagram.

I et opslag til sine 147.000 følgere reklamerer han for en spritny elbil fra Volvo, som han i øjeblikket er på bilferie i – og begejstringen for turen og bilen er til at tage og føle på:

»Jeg må bare sige – al min frygt blev gjort til skamme. Der er masser af strøm i udlandet. Vi var både gennem Tyskland, Østrig og Italien, og strømmen flød i stride strømme. Der var vitterligt ingen problemer,« skriver han blandt andet til sine følgere.

Men der mangler ét vigtigt ord i opslaget: 'Reklame'.

Thomas Skov instagram opslag, hvor han fortæller om sin oplevelse med elbilen fra Volvo.
Thomas Skov instagram opslag, hvor han fortæller om sin oplevelse med elbilen fra Volvo. Foto: Instagram
Vis mere

Lars Pynt Andersen, der er forsker i reklame og marketing ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, er bestemt ikke imponeret og kalder influencer-reklamen for »nutidens luderjournalistik«:

»Det fremgår tydeligt hos Forbrugerombudsmanden, at der skal stå reklame. Det burde Thomas Skov også kunne læse. Det er ikke nok bare at tagge ejeren. Hvis bilen er stillet til rådighed – også bare midlertidigt – så skal det fremgå tydeligt, at der er tale om reklame.«

Thomas Skov, som har et samarbejde med Volvo, erkender da også blankt, at han burde have gjort sine følgere opmærksomme på, at han reklamerer for bilproducenten:

»Det er simpelthen en fejl,« siger Skov.

Men vil du gøre dine følgere opmærksom på, at du har et samarbejde med Volvo?

»Ja, selvfølgelig.«

Efter B.T. har talt med radioværten, går der ikke mange minutter, før ordet 'reklame' pludselig pryder opslaget.

Lars Pynt Andersen forklarer, at brøleren meget vel kan virke uskyldig, men det er mere alvorligt end som så:

»Folk hader traditionelle reklamer, fordi de er åbenlyse – men de er faktisk de mindst problematiske. Det bliver værre, når reklamen fedtes ind i hygge og hverdag. Det er nutidens luderjournalistik,« siger han og tilføjer:

»Det er uheldig alliance, for forbrugerne sluger lettere den type reklame: 'Vi hygger os jo bare – det er jo bare en bil', tænker mange – men påvirkningen er reel og snigende.«

Hvad siger du til, at du ifølge Lars Pynt Andersen bedriver nutidens luderjournalistik?

»Jeg tænker sådan set bare, at nu vil jeg gerne holde ferie,« afslutter Thomas Skov.