Efter flere år med tavshed, har Caroline Fleming valgt at tage bladet fra munden i en ny bog.

Da B.T. møder hende på Bogforum i Bella Center vil hun gerne tale om både sin bog og den årelange strid med sin søster om et dyrt maleri. Hendes søster er dog ikke helt enig i forklaringen. 

»Nej, jeg havde ikke lange fingre,« siger Caroline Fleming, da B.T. møder hende til et interview, kort efter hun har været på scenen for at fortælle om sin nye bog – biografien 'Caroline' – som hun har skrevet i samarbejde med forfatteren Anne Sofie Kragh.

På scenen fortalte Caroline Fleming – ligesom i bogen – at hele sagen om det forsvundne maleri var en misforståelse.

Valdemars Slot blev en byrde for Caroline Fleming.
Valdemars Slot blev en byrde for Caroline Fleming. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

»Den virkelige historie er, at det maleri tilhører min søn, som sidder her blandt publikum i dag, og det blev fjernet ved en fejltagelse. Af nogle flyttefolk,« forklarer hun om den spegede sag, der begyndte i slutningen af 2021, da maleriet pludseligt blev fjernet fra Valdemars Slot.

Caroline Fleming lå dengang i strid med sin søster om ejerskabet af slottet, og det gamle maleri af maleren Pilo, der havde portrætteret den tidligere slotsfrue på Valdemars Slot Anne Margrethe Juel, var ligesom resten af slottets indbo formelt ejet af Caroline Flemings søn, Alexander.

På et tidspunkt blev indboet hentet af flyttefolk – ifølge Caroline Fleming var de rekvireret af hendes eksmand, Rory Fleming, på sønnens vegne – og der blev maleriet altså taget med.

Problemet var, at maleriet var et ud af flere, der var beskyttet af en gammel deklaration fra 1923, som betød, at det ikke måtte fjernes fra slottet.

Caroline Fleming og Anne Sofie Kragh på Bogforum.
Caroline Fleming og Anne Sofie Kragh på Bogforum. Foto: Silla Bakalus
Vis mere

Caroline Flemings lillesøster, Louise Iuel-Albinus, købte efterfølgende Valdemars Slot, men kunne i to år ikke få at vide, hvor maleriet var, før det pludselig efter flere års skriverier og en løftet pegefinger fra den pensionerede juraprofessor, Ditlev Tamm, blev returneret i foråret.

Caroline Fleming afviser dog, at hun på nogen måde har haft noget med fjernelsen af maleriet at gøre.

I stedet for langede hun på Bogforum ud efter pressen, som, hun mente, havde skrevet ukorrekt om, at det var hende, der havde været med til at fjerne billedet.

»Nej, jeg havde ikke lange fingre, og det fik pressen også at vide, at det ikke var tilfældet, og at det var en misforståelse, men til trods for det blev de ved med at skrive det,« siger hun.

Caroline Fleming langer i sin bog ikke kun ud efter pressen og sin lillesøster, men også efter sin eksmand, Rory Fleming, som angiveligt fik vendt både venner og familie mod hende efter deres skilsmisse.

Du kommer med en del beskyldninger i bogen. Hvilke tanker har du gjort dig om det?

»Jeg kommer ikke med beskyldninger. Jeg fortæller bare min historie. Min sandhed,« fortæller Caroline Fleming til B.T.

Hvordan har det været udkomme med en bog med så mange personlige oplysninger i?

Louise Iuel Albinus kan ikke helt genkende sin søster version af sagen om maleriet.
Louise Iuel Albinus kan ikke helt genkende sin søster version af sagen om maleriet. Foto: Bax Lindhardt
Vis mere

»For mig vil jeg faktisk sige, at det har været en kæmpe forløsning. Det har været dejligt for mig, en gang for alle, at fortælle min historie, som jeg har oplevet den i stedet for alt det gætteri, der har været gennem årene og alle de formodninger og alle de faktisk meget ukorrekte historier, der har været gennem årene om mit liv. Så det har været dejligt en gang for alle at sige: Det her, det er min oplevelse,« siger hun.

Caroline tilføjer også, at hun er meget glad for den støtte og de søde beskeder, som hun har fået fra mange folk i forbindelse med udgivelsen af bogen.

B.T. har været i kontakt med Louise Iuel Albinus, der ikke helt genkender sin storesøsters udlægning: 

»Maleriet blev ulovligt fjernet fra Valdemars Slot under likvidationen cirka 6–8 måneder inden, at familien Fleming tømte resten af slottet for alt indbo. Det blev nødvendigt at overdrage sagen til Civilstyrelsen, da anmodningen fra min advokat om at returnere maleriet gik for døve øre. Herefter tog det flere år for civilstyrelsen at få familien Fleming til at returnere maleriet,« skriver Louise Iuel Albinus og tilføjer: 

»Det er dejligt at have maleriet tilbage hvor det hører hjemme, og mere er der ikke at sige om den sag.«

Andre læser også