Metoden er den præcis den samme som mange gange før.

En person ringer til borgeren og udgiver sig for at være fra banken. Her får man overbevist borgeren om, at vedkommendes konto er i fare, og man sender derfor et bankbud, der får kort og koder udleveret af borgeren. 

Gerningspersonerne misbruger herefter kortet ved at foretage hævninger i bankautomater, hvor de forsøger at få så mange penge som muligt ud på kort tid.

Og det bliver ved med at gå ud over danskerne. Denne gang på Fyn.

I alt er otte sager om kontaktbedrageri anmeldt af fynske borgere inden for de seneste to døgn, og derfor bringer Fyns Politi nu en advarsel til borgerne om at passe på deres penge.

Onsdag den 18. juni modtog Fyns Politi to anmeldelser om kontaktbedragerier begået i henholdsvis Ringe og Tarup i Odense.

Torsdag den 19. juni modtog politiet så seks nye anmeldelser om kontaktbedragerier med samme metode bare begået i Odense S.

Alle torsdagens bedragerier er foregået inden for et meget kort tidsinterval mellem klokken 12.00-15.00.

Ofrene i de otte sager er mellem 69 og 92 år og er blevet bedraget for mellem 2.000-15.000 kroner

»De her gerningspersoner er skruppelløse og lynhurtige. De hæver det maksimale beløb, de kan, i automaten, og så er de videre til den næste. Derved er det også svært for borgeren at nå at spærre deres kort, selvom de måske fatter mistanke bagefter,« siger politikommissær Finn Wegner Petersen fra Fyns Politi.

Fyns Politi har indhentet videoovervågning, der viser en af de formodede gerningspersoner, mens han foretager hævning på et af de stjålne kort:

  • Mand
  • 30-40 år
  • Umiddelbart etnisk dansk
  • 175-180 cm høj
  • Iført langærmet, grå T-shirt, shorts, grønne Adidas-sko, sort kasket og mørke solbriller med påskrift 'LOXAM'

»Vi har lige haft et par gode måneder uden en eneste anmeldelse, og nu ser vi dem så igen, og derfor vil vi gerne advare borgerne og bede om, at man lige skærpe opmærksomheden igen – desværre,« siger Finn Wegner Petersen:

»Også hvis man er pårørende til borgere i den her aldersgruppe, som oftest bliver udsat for de her bedragerier, så har vi brug for, at man hjælper med at advare sine mor eller far om det, så vi få sat en prop i de her sager.«