Pas på, der er svindlere på spil.

Sådan lyder det fredag morgen fra Norlys, efter at mange kunder har henvendt sig om problemet i den seneste halvanden uge.

Det har så omvendt medført kø og ventetid hos selskabets kundeservice. 

Årsagen er en »virkelighedstro« sms, der umiddelbart ser ud til at komme fra energi- og telekoncernen:

»Betal nu eller vi lukker for strømmen,« er budskabet til de kunder, der har modtaget den.

Men nu understreges det fra Norlys, at der er tale om en falsk sms.

»Vi har på det seneste fået rigtig mange opkald fra bekymrede kunder, som har modtaget denne sms, hvor Norlys angiveligt skulle true med at slukke for strømmen, hvis kunderne ikke betaler med det samme,« siger Mads Brøgger, direktør for Norlys’ energiforretning:

»Det er meget beklageligt, at vores navn og brand på den måde misbruges, og vi kan kun anbefale kunderne at slette beskederne.«

Videre lyder det fra Norlys, at man sagtens kan finde på at sende en sms til en kunde – men der er måder, man aldrig vil agere på:

  • Eksempelvis vil der aldrig blive linket til selve regningen i sms'en. I stedet vil man henvise til den regning, kunden tidligere har fået.
  • Strømmen vil heller aldrig blive slukket med så kort varsel, som der trues med i den falsk sms. Skulle det ske, vil der forinden have været rykkerskrivelser og direkte kontakt.

»Eftersom vi er landets største energi- og telekoncern er vi desværre en udsat virksomhed for svindlerne, der ved, at de kan ramme mange kunder med deres sms-kampagner,« , siger Mads Brøgger fra Norlys i en pressemeddelelse:

»Jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms'er.«