Bestseller retter i disse dage en voldsom kritik af TV 2 og produktionsselskabet Kompagniet, der er i gang med at lave en dokumentar om den danske tøjgigant.

I et forsøg på at dokumentere, om Bestsellers returnerede tøj ender på lossepladser i udlandet, har journalisterne bag dokumentaren nemlig syet GPS-trackere ind i varer, de har bestilt, og derefter returneret via en række af tøjgigantens webshops.

En metode, som både Kompagniet og TV 2 ikke ser et problem i. Det fremgår af et svar, som de har sendt til B.T.

Men den opfattelse deler hverken Bestseller eller advokat Heidi Højmark Helweg, der ikke repræsenterer Bestseller, men som har specialiseret sig i blandt andet medieret. 

Et par bukser som journalister fra Kompagniet har syet en GPS-tracker ind i. I B.T.s mediepodcast, Q&CO, fortæller Kasper Reggelsen fra Bestseller, at de er blevet nødt til at tilbagekalde en masse varer af frygt for, at der er også er GPS-trackere i dem. 
Et par bukser som journalister fra Kompagniet har syet en GPS-tracker ind i. I B.T.s mediepodcast, Q&CO, fortæller Kasper Reggelsen fra Bestseller, at de er blevet nødt til at tilbagekalde en masse varer af frygt for, at der er også er GPS-trackere i dem.  Foto: Bestseller
Vis mere

Sidstnævnte vender vi tilbage til.

I denne uges afsnit af B.T.s mediepodcast Q&CO fortæller Bestsellers kommunikationschef, Kasper Reggelsen, hvordan de opdagede GPS-trackerne, da en ekspedient modtog et par af de returnerede bukser.

Her opdagede hun en revne i sømmen og dernæst den lille sporingsenhed.

»Det er gjort helt uden omtanke for, hvad det kan betyde for os som virksomhed, hvis der pludselig popper overvågningsenheder op i vores varer,« lyder det fra Reggelsen, der fortsætter:

»Men jeg er mere bekymret for vores kunder. Hvordan vil man selv reagere, hvis man som mor pludselig åbner sin pusletaske og finder en overvågningsenhed? Pludselig ligner det, at virksomheden, der har solgt den, overvåger en, eller at nogen i ens familie overvåger en,« fortæller Reggelsen med en reference til, at de også har fundet en GPS-tracker i en pusletaske, som et af Bestsellers brands sælger. 

En pusletaske som journalister fra Kompagniet har syet en GPS-tracker ind i. I B.T.s mediepodcast, Q&CO, fortæller Kasper Reggelsen fra Bestseller, at der fortsat er to varer med GPS-trackere, som de endnu ikke ved, hvor befinder sig.
En pusletaske som journalister fra Kompagniet har syet en GPS-tracker ind i. I B.T.s mediepodcast, Q&CO, fortæller Kasper Reggelsen fra Bestseller, at der fortsat er to varer med GPS-trackere, som de endnu ikke ved, hvor befinder sig. Foto: Bestseller
Vis mere

Ifølge advokat Heidi Højmark Helweg, der også gæster Q&CO,  er det højst betænkeligt, at journalisterne med deres forsøg – utilsigtet – har kunnet overvåge de kunder, der har købt de returnerede varer:

»Jeg er selvfølgelig fuldstændig med på, at det ikke er sådan, at TV 2 har noget kendskab til, hvilke personer de så overvåger. Men det kan de rimelig nemt finde ud af, fordi de sådan set bare kan dukke op lige præcis der, hvor varen befinder sig. Det, synes jeg, er dybt problematisk.«

Hun fortsætter: »Der er selvfølgelig videre rammer for journalister, men man skal ikke skyde gråspurve med kanoner. Og her synes jeg, at der er tale om et relativt stort indgreb for en relativt lille afklaring.«

I et svar til B.T. oplyser Kompagniet, at de har syet GPS-trackere ind i ialt 11 varer. 

De oplyser yderligere, at forbindelsen til GPS-trackerne blev afbrudt, så snart de ikke længere tjente et journalistisk formål – enten fordi de var blevet opdaget af Bestsellers personale, eller fordi de viste tegn på at være i en butik.

De udelukker derfor at have overvåget nogen forbrugere og fortæller også, at forsøget ikke vil indgå i den endelige dokumentar.

Men det svar giver Kasper Reggelsen ikke meget for, der også i Q&CO fortæller, at 99 procent af Bestsellers returnerede tøj ender hos nye kunder.

Lyt til diskussionen i denne uges afsnit af B.T.s mediepodcast Q&CO på Spotify, Apple Podcast eller ved at trykke ‘lyt’ herunder: