Christian Staubo har før været ved at kaste håndklædet i ringen.
Han ejer et malerfirma i København og advarer nu om de »sindssygt bøvlede« parkeringsmuligheder, der går ud hans mulighed for at tage maleropgaver i hovedstaden - og kundernes pengepung.
»Man skal være vant til lave malerarbejde inde i byen, ellers så opgiver man. Det har jeg selv været ved, fordi parkering er en kæmpe udfordring,« siger Staubo til B.T.
Han reagerer ovenpå en spritny analyse fra SMV-danmark, der har undersøgt såkaldt »erhvervsvenlighed« i landets kommuner.
Konklusionen har en tydelig politisk slagside:
Kommunerne i top ti har alle blå borgmestre - omvendt har Socialdemokratiet hele seks borgmestre i bund. Heriblandt København, der er placeret på en syvende sidste plads.
Og det kommer ikke bag på Christian Staubo, at København rangerer så lavt.
Erhvervsvenlighed vurderes på en skala fra 0-100. Du kan finde din egen kommune i grafen herunder.
»Parkeringsmulighederne er så svære, at der er tidspunkter, hvor vi føler os nødsaget til simpelthen at sige nej til opgaver inde i København på grund af bøvlet,« siger Christian Staubo og fortsætter:
»Særligt hvis jeg skal have en skurvogn med, hvis det er en større opgave, hvor vi måske skal male vinduer. Og det bliver dyrt for kunden, der skal betale de høje parkeringstakster. Men det er jo ikke os, der bestemmer prisen for at parkere.«
En af årsagerne til, at man vil gøre det besværligt at parkere i København er på grund af klimaet. Kan du følge det argument? At det er mere vigtigt med klimaet - end at det skal være praktisk at parkere for dig?
»Selvfølgelig er der et puslespil, hvor der er for mange biler, og der skal gøres noget for klimaet. Men så burde politikerne jo lave bedre forhold for elbiler,« siger Christian Staubo.
Han peger på, at der er en tidsbegrænsning på tre timer på hverdage mellem klokken 8.00 og 19.00 for alle el-kørepladser med tilhørende ladestandere.
»Det betyder, at vi er tvunget til at flytte bilen midt i arbejdet og lede efter en ny parkeringsplads i lang tid. Der synes jeg godt, at politikerne kunne komme os virksomheder, der betaler skat i København, lidt i møde.«
Administrerende direktør i SMV-danmark, Jakob Brandt, udtaler, at analysen understreger, at der mangler en politisk vilje til en forståelse for, at kommunen er til for virksomheder og borgere - og ikke omvendt.
»Vi kan se, at mange mindre kommuner gør det langt bedre end de store. Det handler om vilje og om rent faktisk at prioritere virksomhederne i den politik, man fører på rådhuset.«
B.T. har forelagt Christian Staubos kritik for Københavns overborgmester Lars Weiss (S).
Politisk ordfører for Socialdemokratiet på Københavns Rådhus Niels Bjerrum udtaler, at kritikken »gør et indtryk.«
»Som socialdemokrater går vi til valg på, at vi gerne vil sikre, at det skal være nemmere at parkere sin bil i København. Vi har snuden i sporet.«
Vil I også se på det konkrete med 3-timersbegrænsningen?
»Det er vi fuldstændig åbne overfor. For det er jo fremragende, hvis en maler som Christian kører i en elbil, og så skal vi selvfølgelig også sikre os, at han kan parkere den på en let måde i forhold til den opgave, han skal løse.«