Sommeren blev langtfra den hede oplevelse, mange havde set frem til, men det var der råd for – inde i tv-stuen.

En opsigtsvækkende sportssommer blev nemlig en tiltrængt erstatning for stranden for danskerne, som gik decideret streamingamok i juni, juli og august.

Danskerne bruger i gennemsnit 48 timer på at se sport fra EM’s start til OL’s afslutning på tværs af broadcast og streaming.

Det viser nye tal fra rapporten ‘Streaming i Danmark' ifølge TV 2.

Flest fulgte med på TV 2 Play, hvor hver enkelt dansker i gennemsnit dagligt så med i 14 minutter. På DRTV var tallet 13 minutter – en markant stigning fra 9 daglige minutter året før.

»Det skyldes, at begivenhederne både samler rigtigt mange danskere på én gang, som når eksempelvis 1,9 millioner ser det danske herrelandshold i fodbold spille mod Serbien,« siger Sofie Bruun, head of Market & Audience Insights i TV 2, og fortsætter:

»Samtidig har events som EM, Tour de France og OL også en utroligt stor volumen, når man ser på, hvor mange timers indhold, de tilbyder de danske seere.«

De største tidsrøvere i sportssommeren var OL, EM og Tour de France. Danskerne brugte lidt mere end 19,5 timer på at se OL, lidt under 13 timer på at se EM og næsten 8,5 timer på at følge årets Tour de France.

Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar har fordelt de to øverste podiepladser mellem sig i de seneste fire udgaver af Tour de France – og fjerde kapital af dramaet var noget, de danske seere slugte med velbehag.
Jonas Vingegaard og Tadej Pogacar har fordelt de to øverste podiepladser mellem sig i de seneste fire udgaver af Tour de France – og fjerde kapital af dramaet var noget, de danske seere slugte med velbehag. Foto: Daniel Cole/Ritzau Scanpix
Vis mere

De højeste enkeltstående seertal var til Danmarks EM-fodboldkampe. Næsten 2.000.000 fulgte skæbnekampen mod Serbien, mens EM-holdets resterende opgør blev set af mellem cirka 1,5 millioner og 1,7 millioner danskere.

Dermed slog landsholdsgutterne Mikkel Hansen og co., som trak 1.600.000 seere i guldopvisningen mod Tyskland.

Den mest sete kamp hos kvindelandsholdet blev semifinalen mod Norge, hvor omkring 1.000.000 så med.

Ellers var de store seermagneter OL’s åbningsceremoni, hvor cirka 1.000.000 så med i gennemsnit over den timelange transmission, der endte med et ikonisk Celine Dion-comeback i Eiffeltårnet.

Viktor Axelsen snupper endnu en guldmedalje – 800.000 fulgte med i opvisningen fra Paris, hvor fynboen snuppede sin anden OL-sejr i træk. Dermed blev badmintonkampen den mest sete sportsbegivenhed – fraregnet Danmarks to boldfokuserede nationalsportsgrene.