For en række passagerer kan det fremover blive dyrere at flyve i Europa.
Det advarer en dansk ekspert, efter at en stor gruppe EU-politikere er blevet enige om at ville afskaffe flyselskabernes gebyrer på håndbagage.
Tiltaget vil sandsynligvis få flyselskaber til at hæve flypriserne for alle passagerer, vurderer økonom Jonas Herby:
»Ja, så vil de være nødt til at hæve priserne i et eller andet omfang,« siger Herby, som er tidligere specialkonsulent i tænketanken Cepos.
Det samme siger forbrugerøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm:
»Ja, de vil jo nok forsøge at skrue der, hvor de kan, for også at tjene de her penge hjem,« siger hun.
Ifølge Herby kan det især gå ud over passagerer med færrest penge, fordi muligheden for at spare ved at rejse uden håndbagage forsvinder.
»Den der mulighed for at spare lidt ved ikke at tage håndbagagen med, mister de.«
Forslaget – som endnu ikke er vedtaget – kan måske gavne nogle passagerer, men altså koste andre, påpeger han.
»Og når man er usikker på den samlede gevinst, synes jeg, at man skal have respekt for, at nogen faktisk taber på det her, og så lade være med at indføre den her regulering.«
Danske Bank: Kan ramme bagage, mad, eller billetter
EU’s transport- og turistkomité har – efter pres fra forbrugerorganisationer, passagerer og de spanske myndigheder – vedtaget forslaget om, at rejsende frit skal kunne medbringe håndbagage på op til syv kilo og én meters længde.
I dag bestemmer flyselskaberne selv, hvor stor håndbagage passagerer må medbringe uden ekstra betaling – typisk en mindre taske, der kan placeres under sædet.
Ønsker man at medbringe større håndbagage, varierer priserne fra selskab til selskab. Hos Norwegian kan man for eksempel købe håndbagage på op til 10 kilo til internationale flyvninger for mellem 109 og 179 kroner.
Ifølge Aggerstrøm hos Danske Bank er det svært at sige, præcis hvordan de højere priser vil komme til udtryk.
»Det kan være, at en stor indtjekket bagage så bliver dyrere, eller det kan være, at maden bliver dyrere,« siger hun.
»Det kan være, billetterne bliver dyrere. Det ved man ikke«.
SAS og Norwegian afventer
Skandinaviens største flyselskaber ønsker ikke at løfte sløret for, hvordan den potentielle lovændring vil påvirke deres priser, skulle den blive vedtaget.
»Vi afventer beslutningerne i EU, før vi laver nogen ændringer,« siger Elene Skari fra Norwegians pressekontor til B.T.
Også SAS holder igen med at melde noget konkret ud:
»Priserne på flybilletter er dynamiske og sættes først og fremmest af det generelle niveau i markedet. Ergo er det for tidligt at sige om en sådan regelændring vil betyde noget for billetpriserne totalt set,« lyder det i en mail fra SAS' pressechef, Øystein Schmidt.
Aggerstrøm fra Danske Bank peger på, at flybranchen generelt er præget af hård konkurrence.
»Det her er jo en branche, hvor man løbende virkelig har tilpasset ned til mindste detalje, hvordan man prissætter,« siger hun.
Fagchef i Forbrukerrådet i Norge Thomas Iversen medgav sidste måned til VG, at rejser kan blive dyrere som følge af det nye forslag:
»Dem, som flyver lettest, vil nok få en negativ øgning i form af øget pris sammenlignet med i dag.«
Forslaget skal godkendes af EU’s medlemslande, før det bliver vedtaget.