Regeringen har brugt 125.000 skattekroner på et logo. Det vækker nu undren hos en ekspert.
Logoet, som kan ses herunder, er blevet udarbejdet i forbindelse med Danmarks overtagelse af EU-formandskabet.
Det kan B.T. i dag afdække på baggrund af en aktindsigt fra Udenrigsministeriet.
Konkret er der blevet brugt 124.185 kroner på udarbejdelsen af logoet, der i øjeblikket pryder den nye hjemmeside, der også er blevet oprettet i EU-formandskabets tegn.
En post, som Danmark har til og med den 31. december - så godt og vel et halvt år.
Ifølge professor i samfundsvidenskab Bent Greve er der tale om en mærkværdig brug af borgernes penge.
»Det er altid en vurderingssag, men det virker ikke oplagt at bruge 125.000 på et logo, idet man allerede har et EU-logo, som kunne have været anvendt,« påpeger han til B.T. og fortsætter:
»Dét logo er allerede kendt, og samtidig kan det diskuteres, hvad værdi det giver med et nyt logo, idet indholdet af aktiviteter er vigtigere.«
Af aktindsigten fremgår det også, at ministeriet på daværende tidspunkt har brugt 94.569 kroner på oversættelse af indhold på hjemmesiden til henholdsvis engelsk og fransk.
»Om man billigere kunne have brugt intern arbejdskraft til hjemmesiden i stedet for eksterne konsulenter kan være vanskeligt at vurdere, men givet ønsket om at spare på konsulenter i det offentlige ville det nok have været fornuftigt,« udtaler Greve.
Europaminister Marie Bjerre (V) er kvinden, der står i spidsen for Danmarks EU-formandskab.
B.T. har spurgt Venstre-ministeren, om hun mener, pengene er godt givet ud.
Det har vi ikke fået svar på.
I stedet forklarer Udenrigsministeriet sig i en kommentar.
»Alle EU-formandskaber har deres eget logo, som er med til at fortælle historien om, at EU ledes af medlemslandene på skift,« skriver de.
På trods af kritikken fastholder ministeriet desuden, at man har gjort, hvad man kunne for at holde udgifterne til logoet nede.
»Udenrigsministeriet har valgt at udvikle logoet for det danske EU-formandskab in house og med bidrag fra ministeriets faste grafiske leverandør. Det har givet en enklere og billigere løsning, end hvis vi for eksempel havde udskrevet en stor logo-konkurrence for designbureauer.«
Danmark overtog officielt formandskabsposten i EU den 1. juli.
Det blev fejret med en »europæisk gadefest« i Aarhus til flere millioner - også på skatteborgernes regning.