Irene Andersen fik sig noget af en overraskelse, da hun opdagede brevet fra kommunen.
Her stod der, at hendes mor i to år har betalt for meget i husleje på sit plejehjem - men det var ikke dét, der fik Irene til at spærre øjnene op.
I stedet var det, at kommunen ikke bare med det samme havde sørget for at tilbagebetale pengene til Irenes mor.
For i brevet, der kommer fra Lolland Kommunes 'Strategi og Politik'-afdeling, fremgår det, at processen tilsyneladende er mere kompliceret end som så.
»Lolland Kommune og Boligkontoret Danmark, som administrerer kommunens ældreboliger, arbejder på at finde en teknisk løsning til at håndtere tilbagebetalingerne.«
»Det er forhåbningen, at det lykkes inden årets udgang,« står der i brevet, som Irene har delt på X.
Ifølge Irene Andersen er meldingen fra kommunen et udtryk for noget af al det skøre bureaukrati, der er at finde i det offentlige.
»Det er ikke verdens undergang. Men det er symptomatisk for, hvordan det offentlige fungerer. Formuleringen om, at de arbejder på en teknisk løsning virker helt skør. Og særligt at de håber, at det kan være løst indenfor fire måneder. Det var ikke gået på min arbejdsplads,« siger Irene Andersen til B.T.
Der er tale om plejecentret Skovcentret ved Nakskov. Og brevet fra kommunen er dateret den 14. august.
Irene fortsætter:
»Det begynder godt ved, at kommunen finder ud af, at der er betalt for meget. Men derfra hopper kæden af, for det er vel blot et meget enkelt regnestykke, man skal lave, der vel ikke kan tage indtil nytår,« siger hun og tilføjer:
»På under tyve minutter regnede jeg ud i morges, at min mor skal have omkring 35.000 tilbage. Det skal de jo bare overføre på hendes Nemkonto. Så de tager noget, der umiddelbart virker nemt, og så får de det til potentielt at tage fire måneder.«
Kender du til tilfælde, hvor din kommune tilsyneladende har været sandet til i bureaukrati? Så vil B.T. gerne høre fra dig - skriv til politisk redaktør Emilie Jäger på emja@bt.dk.
Kampen mod offentligt bureaukrati har længe været delt af mange partier på Christiansborg.
Men på trods af hyppige skåltaler om, at det er på tide at få bugt med de kolde hænders pseudoarbejde, så er det offentlige bureaukrati kun vokset.
Senest har Alex Vanopslagh proklameret, at afbureaukratisering »bliver en topprioritet,« for en potentiel kommende borgerlig regering.
»Det her er et godt eksempel på, at der er noget potentiale for at se på den slags i Lollands Kommunes regnskabsafdeling, eller hvem det er, der står for det her,« siger Irene og fortsætter:
»Jeg har ikke en finger at sætte på personalet på plejehjemmet. Og jeg tror ikke, der sidder nogle onde mennesker i kommunen. Men der må være et regelsæt og noget bureaukrati, der er stukket helt af.«
B.T. har spurgt 'Strategi og Politik'-afdelingen i Lolland Kommune, hvordan det kan være, at det kan tage op til fire måneder for dem at tilbagebetale pengene til Irenes mor.
Kommunikationskonsulent i kommunen Camilla Stokholm Andersen skriver i en skriftlig kommentar:
»Vi forstår godt, at formuleringen i brevet har kunnet give anledning til undren, og det beklager vi.«
Hun fortsætter:
»Vi har i dag talt med vores administrator Boligkontoret Danmark, der står for udbetalingen. De oplyser, at tilbagebetalingen til nuværende lejere vil foregå meget snart og senest i løbet af september.«