Lolland Kommune lægger sig nu fladt ned og siger undskyld efter en huslejebommert på et af kommunens plejehjem.

Det falder i god jord hos en af de pårørende.

Undskyldningen falder efter, at B.T. har beskrevet, hvordan flere beboere på Skovcentret plejehjemmet ved Nakskov i et brev er blevet oplyst om, at de skal have penge tilbage, fordi de har betalt for meget i husleje. 

Men det er ikke dét, der har fået Irene Andersen til at spærre øjnene op på vegne af sin mor, der er beboer på plejehjemmet - det er i stedet en helt særlig formulering i brevet.

»Lolland Kommune og Boligkontoret Danmark, som administrerer kommunens ældreboliger, arbejder på at finde en teknisk løsning til at håndtere tilbagebetalingerne,« står der i brevet, som Irene har delt på X.

»Det er forhåbningen, at det lykkes inden årets udgang,« tilføjes det.

Ifølge Irene Andersen er meldingen fra kommunen et udtryk for »noget af al det skøre bureaukrati«, der er at finde i det offentlige.

»Det er ikke verdens undergang. Men det er symptomatisk for, hvordan det offentlige fungerer. Formuleringen om, at de arbejder på en teknisk løsning virker helt skør. Og særligt at de håber, at det kan være løst indenfor fire måneder. Det var ikke gået på min arbejdsplads,« har Irene Andersen sagt til B.T.

Men nu kommer der altså nye boller på suppen. 

Kommunikationskonsulent i Lolland Kommune Camilla Stokholm Andersen skriver i en skriftlig kommentar til B.T.:

»Vi forstår godt, at formuleringen i brevet har kunnet give anledning til undren, og det beklager vi.«

Hun fortsætter:

»Vi har i dag talt med vores administrator Boligkontoret Danmark, der står for udbetalingen. De oplyser, at tilbagebetalingen til nuværende lejere vil foregå meget snart og senest i løbet af september.«

Hos Irene Andersen vækker det glæde, at man fra kommunens side har taget sagen alvorligt.

»Det er da helt sikkert en god nyhed, og en tidshorisont/formulering, der giver langt bedre mening end det oprindelige 'skriv',« skriver hun og fortsætter:

»Det undrer mig lidt, at man i første omgang lader den slags 'gå i trykken' fra kommunens side. Men det vigtigste er selvfølgelig, at de godt kan se, at det er uhensigtsmæssigt og fikser det.«