Jorden brænder under profilen Pernille Rosenkrantz-Theil, som statsminister Mette Frederiksen har givet ansvaret for, at Socialdemokratiet ikke mister magten i København.
Den politiske situation på Københavns rådhus er således eksplosiv op til kommunalvalget i november. Socialdemokratiet risikerer at blive stødt fra tronen efter mere end 100 år ved magten.
I forbindelse med B.T.s dækning af det politiske drama, hælder Enhedslistens magtfulde borgmester, Line Barfod, benzin på bålet. Det sker i et kontant angreb på storbyens bilister.
Et af de helt store - og måske afgørende - temaer er netop bilisternes forhold. Parkering i København udgør sin egen politiske kampplads. Og parkeringspladser bliver der kun færre af.
Står det til Enhedslisten, er det kun begyndelsen. Partiet vil fjerne op mod 20.000 parkeringspladser i København.
Det siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) til B.T. Eksperter vurderer, at netop antallet af p-pladser kan få afgørende betydning for kommunalvalget i november.
»Jeg vil gerne have markant færre parkeringspladser i København,« siger borgmesteren. Hun løfter nu sløret for, hvor mange det er.
Udspillet står i skarp kontrast til den linje som Pernille Rosenkrantz-Theil slog ind på i løbet af foråret.
På sociale medier slog hun fast, at der skal være nok parkeringspladser til mennesker, der bor i byen.
Som Berlingske fortalte i april, afslører et bilag imidlertid, at der på Københavns Rådhus allerede foreligger planer til forhandling om at nedlægge op mod 18.750 gadeparkeringspladser i forhold til antallet i 2021.
På B.T.s spørgsmål om, hvorvidt Enhedslisten ønsker at nedlægge parkeringspladser i det niveau, siger Line Barfod:
»Hvis vi for alvor skal have plads til flere cykelstier, sikre skoleveje og grønne områder, så skal vi have nedlagt gadeparkeringspladser i det leje.«
Men Pernille Rosenkrantz-Theil er imod at nedlægge parkeringspladser i det omfang, kommenterer S-profilen i en sms til B.T.
»Ret mange mennesker har behov for bilen for at kunne få hverdagen til at hænge sammen,« bemærker hun.
»Det er ikke meningsfuldt, at man ofte skal bruge lige så lang tid på at finde en p-plads, som man har brugt på at komme fra A til B. Derfor er jeg selvfølgelig også imod at fjerne næsten 20.000 parkeringspladser.«
B.T. har spurgt, hvor mange p-pladser Pernille Rosenkrantz-Theil vil skaffe i København, men det har hun ikke svaret på.
Københavnerne ejer tilsammen 137.900 biler, men skal deles om cirka 123.000 kommunale pladser.
En beboer på Amager fortalte for nylig i B.T., at han risikerer at bruge op mod 45 minutter på at finde en parkeringsplads til sin bil.
Det er en fortælling, mange københavnere kan nikke genkendende til. Det bliver sværere og sværere at finde parkeringspladser i Danmarks største by.
Line Barfod siger til B.T., at der over de seneste 10 år er kommet »markant flere biler i København.«
»Og der er rigtig mange flere, der kører ind til København – også oppe fra Nordsjælland og andre steder,« siger hun.
»Og vi kan se på analyser, at byen kommer til at sande til, og folk kommer til at holde i lange, lange køer på vejene, hvis ikke vi gør noget.«
Hun siger, at man i Enhedslisten vil gøre det rarere og nemmere at cykle i byen.
B.T.s politiske analytiker, Henrik Qvortrup, har tidligere udtalt, at kampen om parkeringspladser kan blive en afgørende faktor i kommunalvalget.
»Det, mener jeg, kan være én af de afgørende ting,« sagde han søndag. For det »irriterer folk.«
»Hvis man bruger to timer hver dag på at finde plads til sin bil, inden man kan komme op og lave aftensmad, så det er træls.«
Mængden af parkeringspladser er »klart et problem,« konstaterer Konservatives byrådsmedlem Helle Bonnesen i København.
Hun siger til B.T., at partiet vil arbejde på at skaffe flere parkeringspladser. Det skal blandt andet ske ved bedre at udnytte pladser, som om natten står tommer ved kommunale institutioner.
»Visionen og drømmen må vel være, at hvis man har en beboerlicens, så kan man finde et sted at parkere,« siger hun.
Kommunalvalget og kampen om magten i København finder sted 18. november.