48-årige Karina fra Glostrup ville bare hjælpe sin teenagesøn med at skaffe en billet til Roskilde Festival, så han kunne komme afsted med sin efterskole.

I stedet endte hun med at miste 1700 kroner og sidde tilbage dybt rystet.

»Jeg blev så ked af det, for som helt almindeligt menneske søger man godtroende en billet, og så sidder der så mange svindlere,« siger Karina Øvlisen til B.T.

Torsdag lavede hun et opslag i Facebookgruppen ‘Køb og salg af Roskilde Festival billetter’, hvor hun efterspurgte en fredagsbillet til sin søn.

Hurtigt fik hun kontakt til to forskellige personer. En ‘Renata’ og en ‘Celina’. Førstnævnte ville dog sælge billetten billigst, for bare 1000 kroner, og derfor fortsatte Karina Løvlisen korrespondancen med hende.

»Vi aftaler, at jeg overfører 300 kroner først, og så overfører de sidste 700 kroner, når jeg har fået billetten.«

Sælgeren beder om at få pengene overført til en såkaldt ‘revolut’-konto, som umiddelbart ikke er noget, Karina Øvlisen har hørt om før. Hun googler det og finder det troværdigt nok.

»Så jeg trykker på det link, dum som jeg er, og overfører pengene.«

Karina Øvlisen ville gerne skaffe en Roskilde-billet til sin søn - men det endte grueligt galt.
Karina Øvlisen ville gerne skaffe en Roskilde-billet til sin søn - men det endte grueligt galt. Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix
Vis mere

Herefter skriver sælgeren ‘Renata’, at Ticketmaster kræver et yderligere gebyr på 100 kroner, som hun beder om at få overført.

Karina Øvlisen overfører de ekstra hundrede kroner, men da sælgeren beder om 200 kroner mere for at overføre billetten, bliver hun mistænksom.

»Jeg skrev, at jeg ville have mine 400 kroner tilbage, og ellers ville jeg anmelde det. Men da jeg stadig ikke får billetten, trykker jeg på navnet i korrespondancen, og så er Facebook- profilen væk, og det går op for mig, at det er en snyder,« forklarer Karina Øvlisen.

Hun erkender i dag, at hun burde have opdaget det før.

»Der er ingen tvivl om, at der var jeg lige naiv nok,« siger Karina Øvlisen.

Det var dog det, der efterfølgende skete, som for alvor rystede hende.

I sin jagt efter en Roskilde-billet vendte Karina Øvlisen nemlig tilbage til ‘Celina’, som hun tidligere havde skrevet med.

Hun forklarede, at hun netop var blevet snydt af en, da hun prøvede at købe en billet, og nu gerne vil købe ‘Celinas’ billet.

I første omgang bliver ‘Celina’ irriteret over, at Karina Øvlisen har ladet hende hænge, og hun belærer hende om, at man altid skal sørge for at få id fra sælgerne.

I samme ombæring tilbyder hun at sende både pas og sygesikringsbevis samt bankoplysninger.

»Jeg kan se, at det billede, der er på passet, er det samme som på Facebook. Så jeg tænker, den er reel nok, og jeg får også et kontonummer og tænker: hvem ville dog sende det, hvis det var en snyder?«

»Jeg er så ærligt et menneske, så det kunne jeg ikke forestille mig,« siger Karina Øvlisen.

Screenshot fra Karina Øvlisens samtale med den senere slettede bruger, hvor der også blev skrevet i en hyggelig tone, som Øvlisen syntes, virkede troværdigt.
Screenshot fra Karina Øvlisens samtale med den senere slettede bruger, hvor der også blev skrevet i en hyggelig tone, som Øvlisen syntes, virkede troværdigt. Foto: Privatfoto
Vis mere

Hun skulle dog blive klogere.

De to aftaler, at Karina Øvlisen skal lave en straksoverførsel via banken, og så vil ‘Celina’ overføre billetten gennem Ticketmaster, når hun er hjemme senere torsdag aften.

»Vi aftaler, at jeg laver en straksoverførsel - og jeg sidder med den største ro i maven på, at det er sandt, for jeg har jo hendes adresse,« forklarer Karina Øvlisen.

Hun går i seng i den tro, at billetten vil blive overført senere samme aften.

»Jeg vågner klokken fire om natten og har en dårlig fornemmelse, og jeg går ind på Ticketmaster og kan se, at jeg ikke har nogen billet. Jeg går ind i vores korrespondance og trykker på navnet - og så er profilen væk igen,« forklarer Karina Øvlisen.

Hun sidder i dag tilbage og har mistet i alt 1700 kroner i alt, og særligt den sidste sag har rystet hende. Ikke mindst, fordi Karina Øvlisen havde en lang og personlig korrespondance med sælgeren.

»Jeg synes, det var så grænseoverskridende at have skrevet så meget med et andet menneske, og så er det løgn.«

»Jeg var rystet, og jeg begyndte faktisk at græde,« siger Karina Øvlisen.

Hun har meldt sagen til politiet og afventer nu det videre forløb.

Selvom hun har talt med flere, der giver hende ret i, at særligt den sidste sælger virkede troværdig, så ærgrer Karina Øvlisen sig stadig over, at det lykkedes nogle at snyde hende hele to gange.

»Jeg sad jo med en følelse af; ej igen Karina? Du er da ellers et rimeligt skarpt menneske,« siger Karina Øvlisen, som siden har haft held med at skaffe en rigtig billet til sin søn.

Hun vil gerne fortælle sin historie, så andre forhåbentlig ikke skal svindles, og fremadrettet vil hun tænke sig mere om, når hun skal købe billetter.

»Jeg bliver virkelig påpasselig fremadrettet, det må jeg sige. Jeg synes, det er forfærdeligt, og desværre bliver alle, der sælger billetter på lovlig vis, jo også mistænkeliggjort,« siger Karina Øvlisen.

National enhed for særlig kriminalitet advarede i april mod netop billetsvindel, som har været i voldsom stigning de seneste år. Politiet opfordrer derfor til, at man køber billetter gennem de officielle billettjenester.

Læs mere om det her.