I over 100 år har det norske kongehus bygget et image, der får nordmænd til at se op til de kongelige.
Men alt det kan være smadret nu med Marius-skandalen, mener brandingekspert Carsten Herholdt.
For et kongehus' image kan ikke klare at blive associeret med folk, der tager stoffer, begår kriminalitet og hænger ud med kriminelle.
»Hvis man kunne have en 'Simon Spies'- strategi, hvor man tænker: 'Dårlig omtale er bedre end ingen omtale' - hvis det bare handlede om PR, så var der ingen problemer. Men et kongehus er noget fuldstændig andet. Det her handler om et image af, hvordan vi opfatter verden,« siger han.
Carsten Herholdt fra The Brands Agency deltager i seneste episode af B.T.s podcast 'Kongehuset bag kulissen', hvor der bliver stillet skarpt på skandalen i det norske kongehus, hvor kronprinsessens søn er sigtet for vold mod flere ekskærester, hærværk og dødstrusler mod en mand.
Han mener i stedet, at et kongehus for at være en succes skal associeres med alt det gode - og have en nærmest 'magisk aura' omkring sig.
»Det, vi ser her, er, at Marius - selv om han ikke er en del af den royale familie - smadrer århundredes associations sammenhænge,« siger han og tilføjer:
»Når man ligepludselig ser, at de bliver trukket igennem det her (Marius-skandalen, red.), så er det ligesom 'Den sorte svane', der begynder at flytter ind på det her royale slot. Og så bliver deres image smadret.«
Lyt med i 'Kongehuset bag kulissen' og hør, hvor slemt det står til med det norske kongehus - og hvorfor Carsten Herholdt og Berlingskes kongehuskommentator Jakob Steen Olsen mener, at det kan være problematisk, hvis det norske kongehus kommer til at ligne et realityshow.
Du kan også høre den norske kongehusekspert Caroline Vagle samt den danske forsvarsadvokat Mette Grith Stage give deres vurderinger af sagen.
Lyt i Spotify, på Apple Podcast eller ved at trykke play herunder.