»Vi er meget bekymrede over de scener der udfoldede sig i går aftes på Roskilde Festival.«

Sådan skriver Israels ambassade i Danmark i et opslag på det sociale medie X.

Dermed blander ambassaden sig i den ophedede debat om en pro-palæstinensisk aktion onsdag aften på festivalens største scene, Orange Scene.

Her gav det irske punkband Fontaines D.C. koncert.

Men koncerten tog en drejning, da bandet pludselig gav mikrofonen videre til pro-palæstinensiske demonstranter, som bandet havde inviteret på scenen.

Israels ambassade giver udtryk for, at de især er bekymrede over, at aktionen »inkluderede opfordring til ødelæggelse af Israel og inflammatoriske råb på engelsk og arabisk.«

Her henviser de til, at demonstranterne på scenen råbte kampråb som »from the river to the sea, Palestine will be free.«

Sidstnævnte råb sættes ofte i forbindelse med terrororganisationen Hamas' erklærede mål fra 2017:

'Hamas afviser ethvert alternativ til den fulde og fuldstændige befrielse af Palæstina, fra floden til havet,' hvilket henviser til Jordanfloden og Middelhavet, hvilket i så fald ikke efterlader nogen landområder til Israel.

»Ytringsfrihed er en hjørnesten i ethvert demokrati, men når dette glider over i opfordring til vold og had må det påtales, især når det sker på en prominent platform,« skriver Israels ambassade og kommer med en klar opfordring til Roskilde Festival:

»Vi opfordrer Roskilde Festivalens organisation, kunstnere og offentlige figurer til at distancere sig fra denne form for hadefulde retorik.«

B.T. har spurgt Roskilde Festival, hvordan de forholder sig til udmeldingen fra Israels ambassade. Festivalens pressetjeneste henviser blot til en skriftlig kommentar, som blev udsendt tidligere torsdag.

»Roskilde Festival var forud for koncerten orienteret om, at det irske band Fontaines D.C. ønskede at give plads til aktivister på scenen og fremføre et politisk budskab,« lyder det i denne, der fortsætter:

»Vi indgår dialog med kunstnere om formater og kontekst før koncerterne, men vi hverken redigerer eller kontrollerer kunstneres ytringer. Vi forholder os nøgternt til politiske udtryk fra scenen og med respekt for kunstnerisk ytringsfrihed.«

»Fontaines D.C. lagde scene til et aktivistisk indslag, som rummede stærke politiske budskaber, men ikke overskred vores grænser for, hvad der kan siges fra scenen.«