John Hansen har fået nok af at se sin villavej forvandlet til en parkeringsplads for alt fra lufthavnsgæster til turister.

»Der holder biler i ugevis, og folk kommer rullende med deres kufferter for at tage metroen til lufthavnen eller centrum. Det er et kæmpe problem,« siger han.

Han bor på Hellasvej i det såkaldte Grækenlandskvarter på Amager – et af de få steder i København, hvor parkering stadig er gratis og uden tidsbegrænsning.

Og efter at Københavns Kommune i 2023 indførte tre timers parkeringsgrænse på hele 44 gader nær John Hansens bopæl, er presset kun vokset.

Sådan ser Hellasvej ofte ud.
Sådan ser Hellasvej ofte ud. Foto: Privatbillede
Vis mere

'Det kan ende grueligt galt'
Ifølge John Hansen handler problemet ikke kun om pladsmangel.

»Hellasvej er en gennemgående vej, hvor også lastbiler kører. Når der holder 20 biler i den ene side af vejen, kan børnene ikke ses, hvis de løber ud mellem bilerne. Det kan ende grueligt galt,« advarer han.

Derfor nager det ham bestemt, at beboerne har fået afslag fra kommunen om at indføre parkeringsrestriktioner- eller tilladelser for beboerne, og det selvom man blot få hundrede meter længere nede – i Tårnby Kommune – for længst har indført en grænse på tre timers parkering.

»Men Københavns Kommune siger, vi skal søge sammen med alle naboforeningerne, og at vi skal være enige. Det kan tage årevis. Imens bliver problemet bare større,« siger han.

Samtidig frygter han, at situationen kun bliver værre, hvis teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod (EL), får gennemført sit forslag om at nedlægge 20.000 parkeringspladser i byen.

»Så vil endnu flere jo søge ud til os. Det kan vi slet ikke håndtere,« siger han.

'Virkelighedsfjernt'
Hos FDM kalder man forslaget om at fjerne pladser i centrum for »fuldstændig virkelighedsfjernt.« 

»Grækenlandskvarteret er et produkt af mange års forfejlet parkeringsstrategi fra Københavns Kommune, hvor man rykker problemet rundt ved at indføre betalingsparkering eller zoneparkering,« siger chefkonsulent i FDM, Dennis Lange.

I stedet burde kommunen bygge store p-huse tæt ved metrostationer og lignende, peger FDM på.

Københavns Teknik- og Miljøforvaltning oplyser, at en eventuel udvidelse af tre timers tidsbegrænset parkering til kvarteret kræver en politisk beslutning.

B.T. har spurgt Line Barfod (EL), som er teknik- og miljøborgmester,  om et interview, men hun har ikke vendt tilbage.

Indtil nu har p-plads-debatten primært fyldt i København, men snart kan andre borgere i andre kommuner stå over for samme parkeringsmareridt. Læs mere HER.