Flere steder i landet kan det være med livet som indsats at krydse en togovergang.
Det bekræfter de seneste tragiske hændelser.
I juli gik en 24-årig mand bort efter et sammenstød mellem et passagertog og den varebil, han selv førte.
Og i fredags – blot halvanden måned senere – mistede en 60-årig kvinde livet, da et IC3-tog bragede ind i en gylletransporter ved Bjerndrup i Sønderjylland. Blot tre kilometer derfra.
Dødsulykkerne fandt sted ved togovergange uden bom, og nu kan B.T. kortlægge præcist, hvor de er placeret.
Bor du i området og har oplevet uheld eller ubehag i forbindelse med manglende bomme ved togoverkørslerne, så hører vi gerne fra dig på saem@bt.dk.
Ifølge Kristian Madsen, der er ekspert i jernbaner og togmateriel hos Ingeniørforeningen (IDA), er bommene en ultimativ nødvendighed for at sikre sikkerheden. Det siger han til Ritzau.
»Hvis man lige er fraværende i et øjeblik, kan man godt overse nogle røde lamper og klokker,« siger han.
Det er særligt af økonomiske hensyn, at man ikke har opsat bomme ved alle overskæringer, siger Kristian Madsen.
»Hvis man skal sikre alle overkørsler med bomme, skal man bruge mange millioner. Det er altid en diskussion.«
Banedanmark oplyser, at der lige nu er 38 togoverkørsler uden bom, men at de i det statsejede selskab er i gang med et større arbejde med at opgradere signalsystemerne i hele landet. Ud af de 38 togovergange er der 15, hvor der krydser passagertog.
Banedanmark har overfor B.T. oplyst, hvor overgangene uden bom er placeret. Se kortet her:
Fredagens ulykke, der skete ved overskæringen på Visgårdvej i Sønderjylland, er blandt de sidste til at blive opgraderet.
Det er dog på vej, men trods de to ulykker, der har været i området, er planen – i hvert fald som det ser ud nu – at der først bliver installeret bomme i 2027.
Dog besluttede Folketinget i 2009, at alle jernbaneoverkørsler skulle være sikret i 2018.
Under et pressemøde om ulykken lørdag spurgte en journalist sikkerhedschefen i Banedanmark, Martin Harrow, om han ikke kan forstå de borgere, der er frustrerede over, at de skal vente endnu to år.
»Jo, selvfølgelig. Jeg kan godt forstå, at det er lang tid,« lød det fra sikkerhedschefen under pressemødet.
Han uddybede:
»Vi kommer til at gøre det så hurtigt, som vi kan.«
Over for B.T. har Martin Harrow uddybet, at Banedanmark holder fast i, at der først kan opsættes bomme i 2027, når et nyt signalsystem bliver udrullet.
Ifølge sikkerhedschefen, er det dog ikke muligt »bare at smide en bom op,« da en sådan mulighed også vil kunne fejle.
Han tilføjer, at det vil kræve lang opsætningstid og godkendelse fra både Sikkerhedsstyrelsen og Trafikstyrelsen, hvis midlertidige bomme skal op.