Han kalder det »et alvorligt problem«.
Og nu peger han på, hvad politikerne bør gøre ved det.
Integrationsekspert Henrik Kokborg har overfor B.T. udtrykt bekymring over, at ikke-vestlige indvandrere og efterkommere er i overtal på 32 skoler.
I alt er der 12 folkeskoler og 20 friskoler og private grundskoler, hvor der er mindst 50 procent af eleverne med ikke-vestlig herkomst.
Det viser tal, som B.T. har indhentet fra Børne- og Undervisningsministeriet. Du kan se en liste over skolerne længere nede i denne artikel.
Ifølge Henrik Kokborg, der i mere end 25 år har arbejdet med integration, kan det føre til udfordringer, når flertallet af eleverne på en skole har ikke-vestlig herkomst.
Det kan blandt andet gå ud over elevernes faglige udvikling, ligesom demokratiet og de danske værdier kommer under pres på de skoler, hvor ikke-vestlige elever er i overtal, siger han.
For eksempel ved, at elever agerer »religiøst politi« overfor hinanden og »trækker den sociale kontrol ind i klasseværelset« eller at lærere ikke tør undervise i emner som ligestilling, seksualitet eller Muhammedkrisen af frygt for konflikt og egen sikkerhed.
Nu kommer Henrik Kokborg med sine bud på politiske løsninger.
Først og fremmest peger han på, at børn fra parallelsamfund allerede i alderen fra nul til seks år skal blive mødt med demokratiske værdier. Det kræver en styrket indsats i dagtilbuddene, mener han.
Derudover bør lærere og pædagoger, der arbejder med skoleelever, efteruddannes, så de bedre kan håndtere de særlige udfordringer, der opstår på skoler med mange ikke-vestlige elever.
»De skal tilbydes efteruddannelse, så de forstår dynamikkerne i parallelsamfundene og kan handle professionelt uden berøringsangst,« siger Henrik Kokborg.
Men ét forslag er vigtigere end de øvrige, mener integrationseksperten.
Der bør nemlig etableres et uafhængigt nationalt forskningscenter, som kan dokumentere og analysere omfanget og konsekvenserne af integrationsproblemer i skolerne.
»Vi mangler viden, og uden viden handler vi i blinde,« siger Henrik Kokborg.
»Det er ikke barnets etnicitet, men værdierne i barnets opdragelse, der skaber problemerne,« understreger han og fortsætter:
»Derfor er det helt afgørende, at vi tør tale åbent og sagligt om, hvilke normer og kulturelle logikker, der præger børns hverdag. Både i hjemmet og på skolen. Kun med den viden kan vi sikre, at alle børn uanset baggrund får lige muligheder i det danske samfund.«
B.T. har forsøgt at få et interview med børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S), til denne artikel, men han har ikke ønsket at stille op.
B.T. har forelagt udtalelserne i denne artikel for alle de skoler, der fremgår af faktaboksen herunder.
Af disse er det kun International School Ikast-Brande, der er vendt tilbage med en kommentar.
»Vi deler ikke opfattelsen af, at internationale skoler underminerer vores fælles værdier,« lyder det blandt andet i et skriftligt svar fra skolens rektor, Jordan Icke.
»Tværtimod oplever vi dagligt, hvordan elever fra forskellige baggrunde lærer af hinanden og udvider deres perspektiver og udvikler empati og samarbejdsevner, som er afgørende egenskaber i ethvert sammenhængende samfund,« tilføjer han videre.