Lørdag aften var der dømt kaotiske tilstande i det danske land, da Nets, Danmarks førende betalingsudbyder, brød sammen. 

Og det betød, at betalingsservicen MobilePay oplevede usædvanligt mange brugere, hvilket fik appen til at gå ned. 

Berlingske har talt med Mads Allingstrup, der er MobilePays danske kommunikationschef, der understreger, at nedbruddet dog blev løst hurtigt. 

»Vi kan ikke sige, præcis hvor stor stigningen i aktiviteten på vores platforme har været efter Nets-nedbruddet, men jeg tør godt sige, at det var en mangedobling,« fortæller Mads Allingstrup til Berlingske.

Og de mange mennesker, der febrilsk måtte ty til andre betalingsmidler, mens de kolde øl stod og blev lunkne i baren denne lørdag sommeraften, betød, at MobilePays servere ikke kunne klare mosten.

»Vi sætter platformens kapacitet til det, vi regner med, som er det nødvendige, og når der så opstår en pludselig stigning, skal vi hurtigt ind og øge kapaciteten. Det lykkedes vi også hurtigt med,« siger kommunikationschefen.

Han fortæller også, hvorfor MobilePay paradoksalt virker, selvom brugernes betalingskort er koblet op på denne app.

Forklaringen ligger i, at MoibilePay ganske rigtigt bruger danskernes kortoplysninger, men kun til at se, hvilken bank pengene skal overføres til. 

Med andre ord tager MobilePay pengene fra ens bankkonto, overfører pengene til dem selv og sender dem så videre til modtagernes bankkonto. 

Berlingske har spurgt Nets om, hvad det tekniske nedbrud skyldtes. De har dog mandag afvist at uddybe detaljerne overfor mediet.