Designer og tv-personlighed Jim Lyngvild er dybt chokeret over, at politikerne slagter billedkunst i folkeskolernes 1.klasser.
Et brud på 125 års tradition, hvor faget har været en fast del af skemaet. Men nu er det slut, skriver Folkeskolen, og det får i den grad den Lyngvild til at se rødt.
»Problemet er, at man kun vægter det, man kan måle i et Excel-ark. Dansk, matematik. Mål, mål, mål. Og alt det, der gør mennesker til mennesker – kunstnerisk udfoldelse, kreativitet – det tager man fra de mindste børn. Det er jo at skyde sig selv i foden.«
For ham er konsekvensen klar:
»Det er da et kæmpe kulturdrab. Det er lige præcis i børnehaveklassen og 1. klasse, at man lærer: Hvem er jeg? Hvad interesserer jeg mig for? Hvad er jeg for et menneske i sammenklang med andre?«
På mange måder mener den kendte designer, at politikerne er bagudskuende.
»Helt ærligt, dansk og matematik kan ChatGPT (kunstig intelligens, red.) klare for dig. Men de menneskelige, kreative fag – dem kan du ikke få en computer til at lave.«
Han retter også en direkte kritik mod børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye (S):
»Jeg har kæmpe respekt for Tesfaye, som er uddannet murer og ved, hvad det vil sige at bruge sine hænder kreativt. Men jeg forstår simpelthen ikke, at han ikke mener, de håndværksmæssige fag er vigtige i 1. klasse.«
Det er jo kun i 1. klasse man fjerner billedkunst. Er det virkelig så stort et problem?
»Når du fjerner det dér, hvornår fjerner du det så også fra 2. og 3. klasse? Det er en glidebane, at spare noget så essentielt.«
Han peger samtidig på, at beslutningen især rammer de børn, der har svært ved at sidde stille og koncentrere sig.
»Hver femte barn i en klasse er neurodivergent og har visse udfordringer – tallet er endda stigende. For dem kan kreative fag være det, der skaber ro og balance. Jeg havde i hvert fald aldrig stået, hvor jeg står i dag, uden billedkunst.«
Jim Lyngvilds opråb til politikerne er derfor klart:
»Skolen skal være børneparat – ikke omvendt. Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor fremtidens børn skal være dårligere stillet, end vi var?,« siger Jim Lyngvild.
B.T. har bedt børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye (S) om et et interview, men han har sendt en skriftlig kommentar:
»Skoledagen har været for lang for de mindste. De sidder og hænger over bordene sidst på eftermiddagen. Så er det bedre, at de kommer i SFO og kører Moon-Car eller laver perleplader. Det var en svær opgave at fjerne timer i 1. klasse. Men vi ville meget gerne bevare musik og idræt. Ligesom vi gerne ville prioritere, at eleverne kom godt i gang med dansk og matematik,« skriver Mathias Tesfaye (S).
B.T. har spurgt ministeren, om han kan garantere, at det ikke bliver en glidebane, hvor billedkunst også fjernes fra andre klassetrin. Det har han ikke svaret på.
Til gengæld skriver han, at 'de ældste elever i 7., 8. og 9. klasse får meget bedre mulighed for at vælge flere timer med billedkunst.'
»Alt i alt, er det en meget mere praktisk og kreativ skole, vi har fået fra dette skoleår,« afslutter ministeren sit skriftlige svar.