For mange er studentervogne en af de mest danske traditioner, der findes.

Men for muslimske Aqeel Abu Osama er studentervogne et eksempel på noget meget »haram«.

I flere videoer på det sociale medie TikTok langer han hårdt ud efter traditionen med at køre i studentervogn, når man har afsluttet gymnasiet.

Videoerne er ifølge eksperter et eksempel på negativ social kontrol.

For der er nemlig mange, der ser med, når Aqeel Abu Osama udgiver videoer på sociale medier. Alene på TikTok har han tæt ved 13.000 følgere.

Dermed er han et af de mest fremtrædende medlemmer af den islamistiske organisation Hizb ut-Tahrir.

I sine videoer peger Aqeel Abu Osama på flere årsager til, at studenterkørsel er »haram« - altså forbudt for muslimer.

»Det første åbenlyse problem med mange af de her vognkørsler, det er, at der er sammenblanding. Der er mænd og kvinder sammenblandet samme sted, hvilket rent islamisk ikke er tilladt under privat kørsel,« siger han for eksempel i en TikTok-video, der har fået mere end 75.000 visninger og tusindvis af reaktioner.

Derudover peger han på, at der ofte drikkes alkohol og spilles musik, der er i strid med islamiske regler, på vognene. 

Og sidst, men ikke mindst, er Aqeel Abu Osama meget kritisk overfor den måde, som danske unge opfører sig på, når de kører i studentervogn.

»Det er kvinder, som har alt for lidt tøj på, og som står og blæser i fløjte og skaber sig åndssvagt,« siger han og fortsætter:

»Og det gælder også mændene, der står med bar mave og har fået alt for meget at drikke. Er det her virkelig omstændigheder, som sømmer sig for en muslim at blive set i? Det tror jeg godt selv, I kender svaret på.«

Aqeel Abu Osamas videoer er er professor Thomas Hoffmann »et slående eksempel« på social kontrol.
Aqeel Abu Osamas videoer er er professor Thomas Hoffmann »et slående eksempel« på social kontrol. Foto: Thomas Lekfeldt
Vis mere

Der er ingen tvivl om, at Aqeel Abu Osamas videoer er et udtryk for negativ social kontrol.

Det mener både integrationsekspert Henrik Kokborg og islamforsker og professor ved Københavns Universitet Thomas Hoffmann.

»Det er et eksempel på religiøs social kontrol, hvor unge ikke blot frarådes alkohol, men hele ideen om at fejre på dansk manér,« siger Henrik Kokborg og tilføjer:

»Når danske fællesskaber på den måde fravælges af frygt for religiøs eller social sanktion, så har vi et integrationsproblem.«

»Det her er et klokkeklart eksempel på en helt traditionel, konservativ religiøsitet og et slående eksempel på, at den negative sociale kontrol lever i bedste velgående, og at den florerer for fuld skrue på sociale medier,« istemmer Thomas Hoffmann.

B.T. har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Aqeel Abu Osama og Hizb ut-Tahrir til denne artikel.