Den opmærksomme bruger har måske allerede lagt mærke til ændringerne.
Den fem sekunders lange reklamepause, der sætter en stopper for mediebrugernes færd gennem endeløse sanseindtryk, billeder og videoer på sociale medier.
For i disse dage bliver reklamepauserne nemlig integreret på Metas platforme i Danmark, der dækker over Instagram og Facebook, og danske brugere kan nu vælge at betale for ikke at se annoncer.
En helt ny oplevelse, siger Meta selv:
»Reklamepauser er en ny annonceoplevelse på Facebook og Instagram med annoncer, der ikke kan springes over i flere sekunder. Mens browsingen er sat på pause, vil der blive vist en nedtælling med den resterende tid,« skriver Meta ifølge Berlingske.
Men de nye ændringer kommer ikke uden en potentiel konsekvens for det store selskab.
For det er ikke mere end en måned siden, at Europa-Kommissionen advarede Meta om, at sådanne tiltag kan give astronomisk høje bøder, da det bryder med Digital Markets Act - en slags spilleregler for, hvordan selskaber skal navigere på det digitale marked.
Tilbage i april fik Meta en bøde på omkring 1,5 milliarder kroner, da de ikke levede op til disse regler.
Det er stadig uvist, om reklamepauserne har noget at gøre med den nylige bøde, om annoncerne er indført for alle brugere, der fravælger de målrettede reklamer og hvilke lande, tiltaget er indført, skriver Berlingske.
Det er dog sikkert, at den sociale medie-bruger nu står med tre valgmuligheder; At acceptere reklamepauser. At acceptere reklamer, der er personligt tilpassede ud fra brugerens adfærd og profil. Eller at betale 44 kroner månedligt for at slippe for annoncerne.