Truslen fra Iran efter det amerikanske angreb i weekenden har fået enorm opmærksomhed. Også fra økonomer.
For gør Iran alvor af truslen om at blokere for Hormuzstrædet, så vil det være noget, alle i verden kommer til at mærke. Også herhjemme i Danmark, forklarer ekspert.
Der gik ikke mange timer efter, verden var vågnet op til nyheden om, at USA havde ramt tre iranske atomanlæg natten til søndag, før et svar kom fra Iran.
I form af det iranske parlament lød truslen søndag, at man havde besluttet, at en blokering af Hormuzstrædet kan være en mulighed.
Umiddelbart lyder det ikke som noget, vi skal bekymre os om herhjemme i Danmark.
Men det kan få enorme konsekvenser for alle kloden rundt. Specielt hvis Iran formår at lukke Hormuzstrædet igennem en længere periode.
Så kan det ramme din pengepung hårdt.
»Hvis vi ser på et scenarie, hvor Iran får lukket helt for Hormuzstrædet i lang tid, så er det omkring 20 procent af verdens olie, der spærres inde,« siger Jens Nærvig Pedersen, chefanalytiker ved Danske Bank, til B.T.
»Det er lande som Saudi-Arabien, Kuwait, De Arabiske Emirater og Qatars olie, der spærres inde. Hovedparten af den olie går til Indien og Kina. Men fjerner man så stor en procentdel af olie fra verdensmarkedet, så vil prisen stige markant over hele kloden,« forklarer Jens Nærvig Pedersen.
Og her kommer den danske forbruger ind.
For en global stigning i olieprisen kan hurtigt mærkes herhjemme, forklarer Jens Nærvig Pedersen.
»Det første sted, danskerne vil mærke en lukning af Hormuzstrædet, er ved benzintanken, når bilen skal tankes. Her vil priserne stige markant. I værste fald kan benzinprisen komme helt op på coronapriser,« siger Jens Nærvig Pedersen.
Dengang, Danmark og store dele af verden lukkede ned, flirtede vi med priser i underkanten af 20 kroner pr. liter.
Nu ligger prisen på en liter benzin omkring 13-14 kroner.
Men det er bare første sted, hvor danskerne vil mærke en langvarig lukning af Hormuzstrædet.
Får iranerne held med en længere lukning – hvilket eksperter anser for meget svært – så vil det også begynde at ramme andre varer.
»En lukning af Hormuzstrædet vil også gøre det dyrere at sejle varer rundt i verden. Det vil dermed gøre mange varer dyrere, forringe købekraften og få inflationen til at stige,« siger Jens Nærvig Pedersen.
Det vil med andre ord gøre alt fra forbrugsvarer til mad i køledisken dyrere, hvis en lang lukning af Hormuzstrædet finder sted.
Og det kan blive endnu værre.
Lige nu er det sommer og varmt udenfor.
Men hvis en lukning af Hormuzstrædet rammer om vinteren, så ville de danske forbrugere mærke det, når huset skal varmes op.
»Qatar bruger Hormuzstrædet til at sejle store mængder gas ud til verden. Og hvis strædet bliver lukket, så er det noget, vi her i Danmark vil kunne mærke, når husene skal varmes op til vinter,« siger Jens Nærvig Pedersen.
I det hele taget er det et potentielt økonomisk mareridt, mange mennesker verden over kan se frem til, hvis Iran gør alvor af truslen og lukker strædet.
»Alle forbrugere vil blive ramt – også de danske,« som Jens Nærvig Pedersen siger.
Er det overhoved muligt for Iran at lukke Hormuzstrædet? Det giver to danske eksperter deres bud på over for B.T. Det kan man læse her.