Gennem snart mere end en uge er billederne tikket ind fra forskellige steder i Rusland. Lange køer ved tankstationer.

Netop nu har Rusland flere steder svært ved at forsyne deres borgere med nok benzin til at holde befolkningens biler kørende. Ukraine er en stor del af årsagen, lyder det.

Gennem efterhånden flere år har Ukraine gennem store kampagner ramt Ruslands olie- og gasproduktion.

Droner langt fra fronten er fløjet gennem russisk territorium og har ramt Rusland hårdt.

Det vurderes således, at helt op mellem 13-17 procent af Ruslands rafinaderikapacitet er blevet ramt netop nu.

Og i de russiske aviser bliver lange køer ved tankstationer i disse dage bemærket på eksempelvis Krim-halvøen og i de østlige egne af det enorme land.

Det beskriver BBC i et indslag om det, der i en russisk avis bliver beskrevet som en 'fuldskala brændstofkrise'.

Den danske ruslandekspert Flemming Splidsboel fra DIIS har bestemt også lagt mærke til, hvordan russerne er begyndt at lide under mangel på brændstof.

Helt tilbage i 2023 blev russisk forsyning ramt af ukrainske angreb. Her ses Kerch-broen ved Krim-halvøen med en røgsøjle i baggrunden.
Helt tilbage i 2023 blev russisk forsyning ramt af ukrainske angreb. Her ses Kerch-broen ved Krim-halvøen med en røgsøjle i baggrunden. Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Det er blevet meget synligt i Rusland. Og det er noget, der påvirker den almindelige russer,« siger Flemming Splidsboel.

Der har været billeder af bilkøer ved tankstationer fra den besatte Krim-halvø, der har været billeder fra den østlige storby Vladivostok og der har været meldinger om forsyningsproblemer fra en række regioner imellem.

Umiddelbart lyder det til, at forsyningsproblemerne vil være overstået i løbet af efteråret i Rusland.

Men det er stadig ikke sikkert. Langt fra.

For gennem snart et par år har Ukraine formået at ramme den russiske olie- og gasinfrastruktur igen og igen.

Det seneste eksempel er bare få timer gammelt.

26. august blev et rørledning, der forsyner hovedstaden Moskva, ramt.

Og der er talrige lignende eksempler.

Et oliedepot i den russiske by Voronezj i flammer efter ukrainsk angreb i juni 2023.
Et oliedepot i den russiske by Voronezj i flammer efter ukrainsk angreb i juni 2023. Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Vis mere

Formår Ukraine at blive ved med at ramme Ruslands olie- og gasinfrastruktur, så er det en af de ting, som reelt går godt for det pressede land.

»Jo mere Ukraine kan lægge på af det her – isæt når det kommer til at ramme den russiske olieproduktion – desto mere presset bliver Rusland,« siger Flemming Splidsboel.

Han tror dog ikke, at det er noget, der kommer til at få en betydning nu og her på den russiske krigsførelse i Ukraine.

»Krigen har ramt Rusland før. Titusindvis måtte evakueres fra Belgorod-regionen, da Ukraine indtog den, de har ramt olieproduktionen længe og de har haft lukket flere af deres store lufthavne,« siger Flemming Splidsboel.

Den russiske præsident Putin har over sommeren oplevet, at store dele af nationens olieproduktion er blevet ramt af ukrainske angreb.
Den russiske præsident Putin har over sommeren oplevet, at store dele af nationens olieproduktion er blevet ramt af ukrainske angreb. Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Han er ikke kæmpe optimist på Ukraines vegne.

Men de nuværende køer ved tankstationer kan udvikle sig, mener han.

»Hvis Ukraine kan holde på, så kan det være noget, der rykker Rusland på sigt. Det har allerede været meldt ud, at de er på vej mod en recession,« siger Flemming Splidsboel.

Og det lyder til, at man er enig i Rusland.

I BBCs opslag læses der op fra en russisk avis:

»Spændingerne på landets brændstofmarked vokser, men det største problem er manglen på brændstof til almindelige forbrugere. Det rammer flere og flere regioner og får stadig mere ubehagelige former,« lyder det.

Der er lagt en begrænsning på, hvor meget hver enkelt russer kan købe flere steder.

Resten skal gå til Ruslands krigsmaskine.