De kommende biografsæsoner kræser for det modne biografpublikum.
De danske biografer har opdaget det ældre publikum, og det afspejler sig i de filmtitler som danske filmindkøbere har anskaffet sig på det store filmmarked, der afvikles i løbet af Cannes-festivalen.
- Det er en klar tendens, at mange flere ældre er begyndt at gå i biografen. Derfor er der flere titler på vej, der sigter til netop dette publikum. Gode film, der fanger det ældre publikum, har nemlig også en tendens til at interessere et yngre, siger Pernille Ståhlström fra Scanbox Entertainment, der holder øje med det enorme udbud på filmmarkedet i Cannes.
Ældre har penge og fritid
Scanbox Entertainment’ indkøbere køber ofte film, der slet ikke er færdige endnu, men der er en klar tendens til at de kommende års film har interesse for et ældre publikum.
- Ældre har penge og fritid. Det er ofte kvinderne der bestemmer hvad der skal ses, men hvis emnet også kan fange mandens interesse, har man måske et hit, siger Pernille Ståhlström, der nævner Scanbox’ indkøb af en endnu unavngivet film om filmstjernen Grace Kelly, som få de ældre kvinder til at trække deres mænd med i biografen.
Det samme gælder den amerikanske film »The Butler«, af den Cannes-aktuelle Lee Daniels, der handler om en tjener i det Hvide Hus, der servicerer otte forskellige amerikanske præsidenter.
Den 76-årige Woody Allens film har stadig et trofast, jævnaldrende publikum, der har været med til at gøre hans seneste »Midnight In Paris« til et stort publikumshit for Scanbox, der har de skandinaviske rettigheder til denne og til Allens kommende »To Rome With Love«.
Den danske film Hvidsten-gruppen, der er blevet set af 600.000 unge og ældre danskere, demonstrerer, hvordan et historisk emne kan give en film stor gennemslagskraft med det ældre publikum som motor i salget.
Internationalt har branchebladet Variety beskrevet, hvordan filmen »The best exotic Marigold hotel«, der handler om en gruppe pensionister, der slår sig ned i Indien, er blevet et overraskende stort hit i USA, ikke på trods af sit emne, men i kraft af sit emne.
Kim Foss, der er direktør for Grand biografen og filmdistributionsselskbeet Camera Film, har et stort publikum i 50plus alderen, og er på udkig efter gode titler i Cannes. Han forklarer, at Camera Film ikke bevidst går efter film om ældre, men at der er en tydelig tendens til at publikummet til kvalitetsfilm bliver ældre og ældre.
- Generelt er der et højt aldersgennemsnit på publikum til »art house« film (film i den kunstneriske ende, red.), siger Kim Foss.
Han kan glæde sig over, at det lykkedes Camera Film at sikre sig Michael Hanekes »Amour«, der netop nu er den film i Cannes’ hovedkonkurrence som flest udpeger til en guldpalmevinder.
Filmen handler om et 80-årigt ægtepar, hvor hun rammes af hjerneblødning og demens, mens ægtemanden må se hjælpeløst til. Trods det dystre emne, tror Kim Foss på filmens succes hos et ældre publikum.
- Den handler jo om alderdom. Men derudover er den også et værk af en mester. Dens emne har den karakter, som får folk til at diskutere og fortælle om den over middage, siger Kim Foss, der forsigtigt anslår, at filmen kan opnå de flotte 30.000 solgte billetter som Hanekes forrige film.