Nordea var fredag aften ramt af et cyberangreb, der også påvirkede danske kunder. 

Men nu ser problemet ud til at være løst. 

Nordeas presseafdeling oplyser til B.T., at alle digitale tjenester igen virker normalt, og at det igen er muligt at logge på både net- og mobilbanken. 

Det var norske Aftonbladet, der først kunne fortælle, at banken var blevet ramt af et cyberangreb, der forårsagede problemer med bankens app og hjemmeside i Norge, Sverige, Danmark og Finland. 

Cyberangrebet var et såkaldt DDoS-angreb, der har til formål at slå en server eller en hjemmeside ud.

Overfor B.T. oplyste bankdirektør og landechef i Nordea Danmark, Mads Skovlund, at man arbejdede på højtryk for at få styr på situationen:

»Først og fremmest vil jeg gerne beklage meget over for vores kunder, som har problemer med at logge på vores mobil- og netbank,« lød det fra landechefen, mens angrebet stod på. 

Det er bestemt ikke den eneste gang på kort tid, at banken har været ramt af nedbrud, der har skabt udfordringer for kunderne. 

10. oktober udtalte Mads Skovlund Pedersen til FinansWatch, at banken havde været ramt af cyberangreb 25 dage i træk, skriver Ritzau. 

»Det er ikke en tilfældig fyr i en kælder, der finder på at lancere et DDoS-angreb, der varer i 25 dage, og hvor der bliver skiftet angrebsmetode så ofte, som vi oplever det,« lød det her fra landechefen.