Kunstig intelligens' indtog i alle tænkelige dele af samfundet har skabt frygt i mange brancher – for er der overhovedet brug for menneskelig arbejdskraft, hvis en robot er både hurtigere og billigere i drift?

Det er der tydeligvis ikke hos den amerikanske softwaregigant Salesforce, der for nylig afleverede en fyreseddel på næsten halvdelen af virksomhedens medarbejderes bord.

Det fortæller gigantens administrerende direktør, Marc Benioff, ifølge CNBC i podcasten The Logan Bartlett Show.

»Jeg har reduceret det fra 9.000 hoveder til omkring 5.000, fordi jeg har brug for færre hoveder,« siger Benioff i podcasten i en samtale om AI's påvirkning på driften af Salesforce.

Salesforce har været frontløbere på udviklingen af AI-teknologi og står blandt andet bag de såkaldte 'Agentforce', som er robotter, der tager sig af kundeservice.

»Takket være fordelene og effektiviteten ved Agentforce har vi oplevet et fald i antallet af supportsager, vi behandler, og vi behøver ikke længere aktivt at genbesætte stillinger som supportteknikere,« skrev Salesforce ifølge CNBC i en pressemeddelelse tirsdag.