»Det sender et meget forkert signal.«
Sådan lyder det fra en af flere lokalpolitikere, der nu retter kritik mod Aarhus' borgmester, Anders Winnerskjold (S) i en opsigtsvækkende sag om en kæmpeaftale med et firma, der handler med Rusland.
Baggrunden er, at Anders Winnerskjold viderefører en aftale, som hans forgænger på borgmesterposten, Jacob Bundsgaard (S), indgik med rederiet MSC.
Aftalen går ud på, at MSC, der er verdens største rederi, de næste år skal etablere en helt ny containerterminal i den kommunalt ejede Aarhus Havn, hvor Bundsgaard var formand og Winnerskjold er næstformand.
Men MSC sejler ikke blot til og fra »smilets by«, som Aarhus også kaldes. Hvor mange andre virksomheder har trukket sig helt ud af Rusland, sejler MSC nemlig fortsat til og fra russiske havne.
Dermed er Aarhus Havn med sin aftale med MSC med til at holde den russiske krigsmaskine kørende, har ruslandekspert Flemming Splidsboel Hansen til at udtalt til B.T.
Nu melder flere partier i Aarhus Byråd sig på banen med kritik.
»Jeg er meget bekymret over, at man har lavet den her aftale, og jeg forstår ikke, at Anders Winnerskjold vil fortsætte den,« lyder det fra Danmarksdemokraternes byrådsmedlem, Jakob Søgaard Clausen.
»Det sender et meget forkert signal, også i forhold til den linje, som regeringen og statsministeren kører. Der er et eller andet, der slet ikke hænger sammen,« tilføjer han.
Jakob Søgaard Clausen mener, at Anders Winnerskjold bør tage »en alvorlig samtale« med MSC og få dem til at droppe deres handel med Rusland. Hvis ikke rederiet vil det, må borgmesteren smide dem ud af Aarhus Havn.
Også Moderaternes byrådsmedlem, Polly Dutschke, er kritisk overfor aftalen med MSC.
»Aarhus Havn skal skabe vækst og arbejdspladser, men vi må ikke sælge ud af vores værdier i processen,« siger hun og tilføjer:
»Borgerne skal kunne have tillid til, at hensynet til ordentlighed, åbenhed og Danmarks værdier altid står centralt, når kommunen samarbejder med globale aktører.«
Hos Alternativet ser byrådsmedlem Thure Hastrup ingen grund til at »belønne« MSCs handel med Rusland med »en overflødig containerterminal« i Aarhus Havn.
»Jeg kan kun vende mig imod, at de sejler til Rusland, uanset om det er med sanktionsbelagte eller ikke sanktionsbelagte varer. Hvis vi skal tage stilling til fordel for Ukraines selvstændighed og lægge pres på den russiske økonomi, så bør vi blokere for al samhandel med Rusland,« siger han til B.T.
Radikale Venstres Metin Lindved Aydin kaldet er »pissebeklageligt«, at Aarhus indirekte støtter Ruslands krig mod Ukriane.
»Men så længe MSC formelt holder sig indenfor de gældende sanktionsregimer, har vi ingen mulighed for at stille nogen som helst krav til, hvad de gør. Vi kan så, for eksempel via avisen her, udtrykke, at vi synes, at det fandeme er ærgerligt, det her,« tilføjer han.
I en skriftlig kommentar giver Anders Winnerskjold udtryk for, at han bakker »fuldtonet op om EUs og dermed også den danske regerings sanktionspolitik mod Rusland efter landets uhørte aggression over for Ukraine«.
I øvrigt henviser han til Aarhus Havn, hvor han selv er næstformand.
Fra Aarhus Havns side er det kommunikationschef Daniel Møller Jensen, der svarer.
»Både havne og rederier er en del af den globale infrastruktur og forsyningskæde, som er reguleret af både nationale og internationale regler. Det gælder også EUs og den danske regerings nuværende sanktioner mod Rusland,« lyder det fra ham i en skriftlig kommentar, der fortsætter:
»Det betyder blandt andet, at vi sammen med myndighederne nægter russiske skibe adgang til havnen. Derudover overholder vi naturligvis alle øvrige regler og sanktioner, og det forventer vi også, at rederierne samt virksomhederne på og omkring havnen i Aarhus gør.«
I en skriftlig kommentar fra MSC lyder det, at virksomheden overholder alle sanktioner og regler. Du kan læse kommentaren herunder.
Vi har også forsøgt at få en kommentar fra Jacob Bundsgaard. Han er dog ikke vendt tilbage på vores henvendelser.
»MSC har nøje fulgt regeringernes råd om sanktioner relateret til konflikten i Ukraine siden dens start. Virksomheden har omhyggeligt drevet shipping virksomhed til og fra Rusland i fuld overensstemmelse med alle gældende internationale sanktionsordninger, herunder de, der anvendes af EU og Schweiz. Som et globalt rederi respekterer MSC altid globale juridiske rammer og regler. MSC fortsætter med at anvende den samme strenge tilgang til alle forsendelser til og fra Rusland i forbindelse med de nuværende sanktioner,« lyder det i en skriftlig kommentar fra MSC.Her er den skriftlige kommentar fra MSC